Tēzes virsraksts: Par Civilprocesa likuma 193.panta piektās daļas izpildi
Tēzes:

1.Pierādīšanas pienākumu par izplatīto ziņu atbilstību īstenībai likums uzlicis atbildētājam.
2.Tiesas kompetencē ir izlemt jautājumu vai izteikums (sižeta pieteikums) ir viedoklis vai ziņa, ņemot vērā, ka ziņa var būt patiesa vai nepatiesa un tā pakļaujama patiesības pārbaudei. 
3. Tiesai nebija pamats viedokli vērtēt kā pareizu vai nepareizu, neizvērtējot apstrīdētā sižeta saturu kopsakarā ar lietā iegūtajiem pierādījumiem. 
Latvijas Republikas Augstākās tiesas

Senāta Civillietu departamenta
2008. gada 28.maija
SPRIEDUMS
Lietā Nr. SKC – 219
Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts šādā sastāvā:
tiesas sēdes priekšsēdētājs 
senators Z.Gencs 

senatore referente R.Zaķe

senatore M.Zāģere,

piedaloties zvērinātajai advokātei Anetei B. un akciju sabiedrības „Latvijas Neatkarīgā Televīzija” pilnvarotajam pārstāvim Mārim L.,
atklātā tiesas sēdē izskatīja civillietu sakarā ar atbildētāja Romualda V. kasācijas sūdzību par Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas 2007.gada 14.novembra spriedumu Romualda V. prasībā pret akciju sabiedrību „Latvijas Neatkarīgā Televīzija” par kompensācijas piedziņu par nodarīto morālo kaitējumu.

Aprakstošā daļa

2005.gada 17.novembrī Romualds V. cēlis tiesā prasību pret akciju sabiedrību „Latvijas Neatkarīgā Televīzija” (turpmāk LNT) par Ls 50 000 kompensācijas piedziņu sakarā ar nodarīto morālo kaitējumu.  
2005.gada 9.novembrī LNT raidījumā „LNT ziņas” plkst.20:00 pārraidītas patiesībai neatbilstošas, prasītāja godu un cieņu aizskarošas ziņas, ar ko viņam nodarīts morāls kaitējums. Ziņu saturs bijis šāds: „Jauns skandāls „Bankas Baltija” lietā un nebijis fakts Latvijas advokatūras vēsturē. Neētisku rīcību un klaju interešu konfliktu pārmet zvērinātam advokātam Romualdam V., kurš ilgstoši sniedzis juridisko palīdzību likvidējamai „Bankai Baltija”. Tagad advokāts nostājies pretējā frontes pusē. V. pārstāv Latvijas Banku, ar kuru „Banka Baltija” tiesājas par vairāk nekā 185 miljonu latu piedziņu.”
Prasītājs LNT ziņu reportierim pirms minētā ziņu raidījuma paskaidrojis, ka nekad nav sniedzis juridisko palīdzību LAS „Banka Baltija”, tādēļ pārraidītās ziņas ir vērtējamas kā apzināta nepatiesu faktu publiskošana un sabiedrības maldināšana.
Prasītājs uzskata, ka, LNT ir cēlusi neslavu prasītājam, graujot prasītāja kā zvērināta advokāta reputāciju. Pēc minēto ziņu publikācijas prasītāja potenciālo klientu skaits var samazināties, radot prasītājam būtiskus materiālos zaudējumus.
Norādīts, ka LNT ir pārkāpusi arī Latvijas Žurnālistu savienības Ētikas kodeksa II kanona 1.un 3.punktu un III kanona 1.punktu, jo saskaņā ar likumu „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” ir atbildīga par pārraidē sniegto informāciju, nodrošinot precīzas un korektas informācijas plūsmu, kā arī brīvu izteikto viedokļu apmaiņu. 

2005.gada 13.novembrī pēc prasītāja atkārtota pieprasījuma atbildētāja šīs ziņas atsaukusi, tādējādi atzīstot savu nespēju pierādīt izplatīto ziņu patiesumu.
Tā kā saskaņā ar mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras „TNS Latvia” rādītajiem populārākais kanāls Latvijā ir LNT, šīs ziņas, kurās tika izplatīta prasītāja godu un cieņu aizskaroša informācija, varēja noskatīties apmēram 25%, jeb 600 000 Latvijas iedzīvotāju.
Ņemot vērā minētos apstākļus, prasītājs lūdz piedzīt no atbildētājas mantisku kompensāciju par nodarīto morālo kaitējumu Ls 50 000.

Prasība pamatota ar Civillikuma 2352a.pantu, likuma „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 7.pantu, 25.panta 1.punktu un 28.pantu, Latvijas Republikas Satversmes 95., 100., 116.pantu un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10.pantu. 
Ar Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas 2006.gada 14.jūlija spriedumu Romualda V. prasība apmierināta daļēji. No LNT prasītāja labā piedzīta atlīdzība par nodarīto morālo kaitējumu Ls 25 000 un tiesas izdevumi par samaksāto valsts nodevu Ls 540.
Tiesa atzinusi, ka 2005.gada 9.novembrī plkst.20:00 demonstrētā LNT ziņu raidījuma sižeta pieteikumā izskanējušais teksts apgalvojuma formā atzīstams ne vien par patiesībai neatbilstošu ziņu, bet tā arī par Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģijas praktizējošā advokāta Romualda V. godu un cieņu aizskarošu.
Izskatot lietu apelācijas kārtībā, ar Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas 2007.gada 14.novembra spriedumu Romualda V. prasība noraidīta.
Apelācijas instances tiesa konstatējusi, ka 2005.gada 9.novembra ziņu sižeta pamatā tikusi izmantota LAS „Baltijas Banka” likvidatora pārstāvju preses konferencē sniegtā informācija, kurā izteikts viedoklis par to, ka prasītājs ir pārkāpis likuma un advokāta ētikas noteikumus, jo iepriekš sniedzis juridisko palīdzību LAS „Banka Baltija”.

Tiesa spriedumā atsaukusies uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas un Latvijas Republikas tiesu paraksi (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1986.gada 8.jūlija spriedums lietā Lingens v.Austria, 1999.gada 20.maija spriedums lietā Bladet Tromso and Stensas V.Norway un Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta 2002.gada spriedumu lietā Nr.SKC-102, 2005.gada lietās Nr.SKC-41, Nr.SKC-587), kā arī uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2007.gada 12.jūlija spriedumu lietā AS „Diena” un Ozoliņš pret Latviju, atzīstot, ka būtiskākā ir nevis izteikuma gramatiskā interpretācija vai tas, ka izteikums pausts apgalvojuma vai pieņēmuma formā, bet publikācijas vai izteikumu kopējais konteksts.   
Šajos spriedumos izteiktos secinājumus apelācijas instances tiesa saistījusi ar konkrēto lietu, izdarot secinājumus, ka apstrīdētais sižeta pieteikums nav uzskatāms par ziņu, bet gan par LAS „Banka Baltija” likvidatora „BDO Invest Rīga” pārstāvju paustā viedokļa tiešu atspoguļojumu.  
Spriedumā norādīts, ka pirms un arī pēc apstrīdētā sižeta pieteikuma demonstrēšanas vairāki citi masu mediji ir izplatījuši pēc būtības identisku informāciju. Sižeta pieteikums pamatots uz informāciju, kas bija paziņota plašai publikai, un tā bija apspriesta presē.
Atsaucoties uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1999.gada 20.maija spriedumu lietā Bladet Tromso and Stensaas v.Norway un 2001.gada 29.marta spriedumu lietā Thoma v.Luxembourg, apelācijas instances tiesa atzinusi, ka 2005.gada 9.novembrī demonstrētajā sižetā iespējamais Advokatūras likuma un ētikas normu pārkāpums tika rūpīgi iztirzāts, uzklausot visu ieinteresēto personu, ieskaitot prasītāja, viedokļus, tādējādi sniedzot līdzsvarotu informāciju par tēmu, kas skar visas sabiedrības intereses.

Noraidot prasītāja argumentus, kas balstīti uz Latvijas Zvērinātu advokātu padomes 2006.gada 21.martā pieņemto lēmumu Nr.47, ar kuru atzīts, ka prasītājs, pārstāvot Latvijas Banku LAS „Banka Baltija” prasības lietā, nav pārkāpis advokāta darbības pamatprincipus un ētikas normas, apelācijas instances tiesa spriedumā norādījusi, ka minētais lēmums pieņemts vairāk nekā četrus mēnešus pēc apstrīdētā sižeta pieteikuma publiskošanas. Atsaucoties uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1999.gada 20.maija spriedumu lietā Bladet Tromso and Stensaas v. Norway, atzinusi, ka brīdī, kad sižets tika demonstrēts, atbildētājai LNT varēja būt pilnīga pārliecība par to, ka SIA „BDO Invest Rīga” sniegtā informācija ir patiesībai atbilstoša. 
2005.gada 14.novembra LNT ziņu raidījumā atsaukts 2005.gada 9.novembrī teiktais, ka nevis prasītājs ilgstoši sniedzis juridisko palīdzību „Bankai Baltija”, bet juridisko palīdzību sniedzis advokātu birojs „Lejiņš, Torgāns un Vonsovičs”, kurā viņš bija partneris. 
Tiesa atzinusi, ka iepriekšminētais ziņu raidījumā pārraidītais teksts nav uzskatāms par ziņas atsaukumu likuma „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 21.panta piektās daļas un Radio un televīzijas likuma 36.panta ceturtās daļas izpratnē, secinot, ka šajā sižetā tika precizēta iepriekš sniegtā informācija.  
Tiesa, ņemot vērā konstatētos apstākļus, secinājusi, ka prasītājs savu prasību par goda un cieņas aizskārumu nav pierādījis.

Kasācijas sūdzību par apelācijas instances tiesas spriedumu iesniedzis prasītājs Romualds V.
1.Norādīts, ka tiesa ir nepareizi interpretējusi Civillikuma 23521.panta pirmo daļu un tādējādi nepareizi noteikusi pierādīšanas pienākumu, uzskatot, ka pierādīšanas pienākums gulstas nevis uz atbildētāju, kuram jāpierāda izplatīto ziņu atbilstība īstenībai, bet gan atzinusi, ka prasītājam jāpierāda ziņu nepatiesums.
Prasītājs to esot norādījis arī paskaidrojumos pret apelācijas sūdzību, savukārt tiesa spriedumā šos argumentus nav apsvērusi.
2.Tiesa, piemērodama Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumos izteiktos kritērijus goda un cieņas aizskāruma vērtēšanā, nav šīs atziņas saistījusi ar konstatētajiem faktiskajiem apstākļiem, kuri bijuši par pamatu izteiktajiem secinājumiem. Tajā pat laikā, nonākot pie atziņas, ka LNT 2005.gada 9.novembra ziņu raidījumā paustais nav kvalificējams kā „ziņa” Civillikuma 23521. panta izpratnē, tiesa nav ņēmusi vērā vairākus būtiskus no Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumiem izrietošos apstākļus. Tiesa, atsaukdamās uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2007.gada 12.jūlija spriedumu lietā AS „Diena” un Ozoliņš pret Latviju, ignorējusi apstākli, ka Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir vērtējusi to, ka minētā autora raksti publicēti rubrikā „Komentāri un viedokļi”. Turpretī izskatāmajā lietā sižets ietverts raidījumā „LNT ziņas”, nevis sižeta gaitā aptaujāto personu vai sižeta autora viedoklis.
Kasācijas sūdzības iesniedzējs norādījis uz pretrunām sprieduma saturā. Atzīstot 9.novembrī pārraidīto sižetu par viedokli, kura pareizība atbilstoši tiesas spriedumā teiktajam nav pierādāma un tādēļ nav pārbaudāma, tiesa vienlaicīgi secinājusi, ka piemērojami ir Eiropas Cilvēktiesību tiesas kritēriji, ko tiesa ir definējusi attiecībā uz žurnālistu publiskoto ziņu raidītā aizskāruma pārbaudi.
Tiesa spriedumā kļūdaini atsaukusies uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1999.gada spriedumu lietā Dalban pret Rumāniju, kur tiek vērtētas publiskotās ziņas, nevis viedoklis, kā arī konstatēti pavisam citi lietas apstākļi.

 Kasācijas sūdzības autors atsaucies uz iepriekš minēto AS „Diena” un Ozoliņš pret Latviju lietu par kritikas plašākām robežām attiecībā uz amatpersonām, nevis privātpersonām.
 Jautājumā par kritikas nodalīšanu no apzināti nepatiesu ziņu izplatīšanas, kasācijas sūdzības iesniedzējs atsaucies uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas lietu Bladet Tromso un Stensas pret Norvēģiju.

Tiesa nepamatoti atzinusi, ka SIA „BDO Invest Rīga” kā informācijas avots ir ticams, neņemot vērā būtisku kritēriju, kas izriet no Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūras, proti, ka informāciju jābūt sniegušam autoritatīvam avotam, piemēram, kā valsts iestādei. Konkrētajā gadījumā SIA „BDO Invest Rīga” kā privātpersona ir iesaistīta tiesvedībā pret pusi, kuru pārstāv prasītājs.
3.Tāpat tiesa pārkāpusi Civilprocesa likuma 8.panta pirmo daļu un 190.panta otro daļu un likuma „Par tiesu varas” 17.pantu. 

Spriedumā norādīts, ka tiesa pēc sižeta noskatīšanās konstatējusi vairākus apstākļus, kuriem ir nozīme lietā, lai gan raidījuma ieraksti lietas materiālos neatrodas.

4.Kasācijas sūdzībā norādīts arī uz Civilprocesa likuma 97.panta pirmās un trešās daļas, 193.daļas piektās daļas pārkāpumu, jo tiesa spriedumā neesot analizējusi un vērtējusi pierādījumus, nesniedzot atbildi, kāpēc pārraidītais sižets nav uzskatāms par ziņu, bet gan par SIA „BDO Invest Rīga” pārstāvja pausto viedokli.
5.Tiesa nepamatoti nav piemērojusi likuma „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 21.panta piekto daļu un Radio un televīzijas likuma 36.panta ceturto daļu, neņemot vērā to, ka konkrētajā gadījumā nepatiesā ziņa atsaukta raidorganizācijas vārdā, tajā pašā programmas /raidījuma/ laikā.
6.Tiesa spriedumā nav motivējusi, kādēļ noraidīti prasītāja argumenti, līdz ar to pārkāptas prasītāja tiesības uz taisnīgu tiesu.
Motīvu daļa
Iepazinies ar lietas materiāliem un pārbaudījis sprieduma likumību attiecībā uz argumentiem, kas minēti kasācijas sūdzībā, kā to nosaka Civilprocesa likuma 473.panta pirmā daļa, kas reglamentē lietas izskatīšanas robežas kasācijas instances tiesā, Senāts atzīst, ka tiesas spriedums atceļams.

Apelācijas instances spriedums pamatots ar Civillikuma 2352.1 pantu, kas noteic, ka katram ir tiesības prasīt tiesas ceļā atsaukt ziņas, kas aizskar viņa godu un cieņu, ja šādu ziņu izplatītājs nepierāda, ka tās atbilst patiesībai. 

Tiesa spriedumā norādījusi, ka, ņemot vērā lietā nodibinātos apstākļus, prasītājs savu prasību par goda un cieņas aizskārumu nav pierādījis. Līdz ar to ir pamats secinājumam, ka tiesa nepareizi iztulkojusi minēto tiesību normu, kurai atbilstoši pierādīšanas pienākumu par izplatīto ziņu atbilstību īstenībai likums uzlicis atbildētājam. 

Tiesa, piemērojot Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumos izteiktās atziņas un žurnālistu atbildības noteikšanas kritērijus, attiecinājusi tos uz izskatāmo lietu, nevērtējot lietas faktiskos apstākļus, kas novedis pie Civilprocesa likuma 190.panta un 193.panta piektās daļas pārkāpuma. Tāpat spriedumā izteikti acīmredzami pretrunīgi atzinumi. 
Apelācijas instances tiesa, secinādama, ka apstrīdētajā ziņu sižeta pieteikumā atspoguļots trešās personas viedoklis, kas nepakļaujas patiesuma pārbaudei, tajā pašā laikā atsaukusies uz tiem Eiropas Cilvēktiesību tiesas kritērijiem, ko šī tiesa ir attiecinājusi uz žurnālistu publiskoto ziņu aizskāruma pārbaudi.  

Analizējot Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumā (lietā Bladet Tromso un Strensas pret Norvēģiju) izklāstītās atziņas, Civillietu tiesu palāta norādījusi, ka pirmās instances tiesa nav vērtējusi vārda brīvības ierobežojuma samērīgumu un to, ka žurnālistam publikācijas brīdī varēja būt pārliecība par ziņu patiesumu. Taču minētajā lietā Eiropas Cilvēktiesību tiesa likusi uzsvaru uz to, ka žurnālistam ir tiesības paļauties uz oficiāli paustas informācijas patiesumu, un viņam nav pienākums veikt šādas informācijas neatkarīgu pārbaudi. Šādi apstākļi konkrētajā lietā nav konstatēti, savukārt, apelācijas instance spriedumā nav argumentējusi, kāda saistība iepriekšminētajai lietai ir ar konkrēto tās izšķiršanai nodoto strīdu.  
Tāpat apelācijas instances tiesa ir atsaukusies spriedumā uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumu lietā Dalban pret Rumāniju, atzīstot, ka žurnālista izteiksmes brīvība var ietvert arī zināmu devu pārspīlējumu, pat provokāciju. 

Tiesa nav ņēmusi vērā, ka šajā nolēmumā vērtētas publiskotās ziņas, nevis viedoklis, par kādu novērtēta atbildētājas publiskotā informācija, kā arī lietas apstākļi ir atšķirīgi. Turklāt, Dalban pret Rumāniju lietā žurnālists kritizējis amatpersonas, pret kurām ir plašākas pieļaujamās kritikas robežas.

Minētais dod pamatu atzinumam, ka tiesas spriedumā izdarītajiem secinājumiem trūkst pamatojuma, proti, atbildes uz jautājumu, kādā veidā iepriekš norādītās Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumos izteiktās atziņas attiecināmas uz konkrēto lietu.

Jautājuma, vai izteikums (sižeta pieteikums) ir viedoklis vai ziņa, izlemšana ir tiesas kompetencē, ievērojot, ka ziņa var būt patiesa vai nepatiesa un tā ir pakļaujama patiesības pārbaudei. Jēdziens „ziņa” ietver sevī arī jēdzienu „informācija”, kas ir identisks jēdziens.

 Turpretī viedokļa izteikums ir subjektīvs un nepierādāms. 

 Spriedumā jēdzieni „ziņa”, „informācija” un „viedoklis” vairākkārt tiek sajaukti. Tiesa spriedumā (15.lpp pirmā rindkopa) arī norādījusi, ka ziņu sižeta pamatā ir trešās personas viedoklis, tādā veidā radot neskaidrību par šo izteikumu nozīmi.  

Nevērtējot apstrīdētā sižeta saturu kopsakarā ar prasītāja paskaidrojumiem un atbildētājas rīcību 2005.gada 14.novembrī (paziņojums par ziņu atsaukšanu), tiesa bez pietiekama pamata atzinusi, ka apstrīdētais sižeta pieteikums ir LAS „Banka Baltija” likvidatora „BDO Invest Rīga” pārstāvja paustā viedokļa tiešs atspoguļojums sakarā ar izveidojušos situāciju un konkrētiem notikumiem.

Tajā pat laikā tiesa spriedumā norādījusi, ka LNT bijusi pilnīga pārliecība par to, ka SIA „BDO Invest Rīga” sniegtā informācija bijusi pareiza, tātad atzinusi, ka atbildētāja balstījusies uz uzticamu ziņu avotu. Līdz ar to tiesa ar attiecīgās informācijas iegūšanu saistītiem apstākļiem piešķīrusi būtisku nozīmi. Tomēr, ja piekrīt tiesas secinājumam, ka sižetā ir atspoguļots viedoklis, tad to nebija iemesla vērtēt kā patiesu vai nepatiesu.   

Jautājums par to, vai LNT Ziņās 2005.gada 14.novembrī paziņotais ir vai nav atzīstams par nepatiesu ziņu atsaukumu, ir nozīmīgs, lai juridiski korekti noteiktu atbildētājas 2005.gada 9.novembrī demonstrētā televīzijas ziņu raidījuma sižeta pieteikumā pārraidīto un šādas rīcības tiesiskās sekas. 

Likuma „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 21.panta piektā daļa noteic: ja masu informācijas līdzeklim nav pierādījumu, ka publicētā (pārraidītā) informācija atbilst patiesībai, tam nekavējoties tā jāatsauc. Atsaukums vai atvainošanās jāpublicē tādā pašā šriftā, tajā pašā izdevuma nodaļā (raidījumā), kurā bija publicētas (pārraidītas) nepatiesās ziņas vai godu un cieņu aizskarošā informācija. Strīdus gadījumā ieinteresētā fiziskā vai juridiskā persona šo ziņu atsaukumu vai atvainošanos var pieprasīt tiesas ceļā.

Savukārt, Radio un televīzijas likuma 36.panta ceturtā daļa noteic, ka atsaukums jāizplata raidorganizācijas vārdā un tajā pašā programmā (raidījumā) un tajā pašā programmas (raidījuma) laikā, kurā tika minētas nepatiesās ziņas. 
Tiesa atzinusi, ka raidorganizācija 2005.gada 14.novembra ziņu raidījumā pēc prasītāja pieprasījuma veikusi „iepriekš sniegtās informācijas precizējumu”. Senāts uzskata, ka šādu tiesas secinājumu nevar atzīt par pareizu, jo iepriekš minētās tiesību normas neparedz ne publiskoto ziņu, vēl jo vairāk publiskota viedokļa precizēšanu. Nevērtējot prasītāja paskaidrojumus un atbildētājas rīcības motīvus, publiskojot minēto paziņojumu, Civillietu tiesu palāta, būtībā izvairījusies no atbildes uz būtisku jautājumu, vai LNT ziņās publiskotais 2005.gada 14.novembra paziņojums ir vai nav atzīstams par nepatiesas ziņas atsaukumu.
Ievērojot izklāstītos argumentus, Senāts uzskata, ka tiesas spriedumu nevar atzīt par likumīgu un pamatotu, tādēļ kasācijas sūdzība apmierināma.

Atbilstoši Civilprocesa likuma 458.panta otrās daļas noteikumiem, atceļot spriedumu, prasītājam atmaksājama drošības nauda.

Rezolutīvā daļa

Pamatojoties uz Civilprocesa likuma 474.panta 2.punktu, Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts
n o s p r i e d a 

Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas 2007.gada 14.novembra spriedumu atcelt un lietu nodot jaunai izskatīšanai tai pašai tiesai citā sastāvā.

Atmaksāt Romualdam V. iemaksāto drošības naudu Ls 50 (piecdesmit). 

Spriedums nav pārsūdzams. 

Tiesas sēdes priekšsēdētājs 
senators
(paraksts)


Z.Gencs




senatore
(paraksts)


R.Zaķe




senatore
(paraksts)


M.Zāģere
Lappuse 9. no 9

