• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Tiesu varas neatkarība un godprātīgums

Krimināllietu tiesu palātas tiesnese Anita POĻAKOVA piedalījās apvienības cīņai pret korupciju Austrumeiropā un Centrālajā Āzijā (OECD) un Eiropas Padomes valstu pretkorupcijas grupas (GRECO) organizētajā seminārā par tiesu varas neatkarību un godprātīgumu
(Stambula, 2012. gada jūnijā)

Seminārā piedalījās Austrumeiropas un Centrālās Āzijas valstu tiesu varas pārstāvji, kas saistīti ar tiesu varas orgānu neatkarības un godprātības problēmu risināšanu savā valstī, pārsvarā ētikas komisiju un disciplinārkolēģiju pārstāvji. Semināra mērķis bija pieredzes apmaiņa par tiesnešu neatkarības nodrošināšanu to ievēlēšanas un karjeras izaugsmes procesā, tieslietu padomēm un to lomu, kā arī tiesnešu disciplināratbildību, ētikas normu izpratni un ētikas komisiju darbu, ienākumu deklarēšanas pienākumu.

Uzsvērta tienešu pašpārvaldes orgānu loma tiesnešu kandidātu atlasē un karjeras izaugsmē, norādot, ka lēmējbalsu vairākumam jāpieder tiesnešiem, kas garantētu tiesnešu virzības pa karjeras kāpnēm objektivitāti un mazinātu risku ietekmēt tiesnesi vai izrēķināties par pieņemtiem nolēmumiem. Savukārt, lai mazinātu iekšējās, proti, tiesu varas orgānu vidē iespējamās, ietekmēšanas risku, ir jāpastāv konkrētiem, viennozīmīgi saprotamiem atlases kritērijiem un detalizētai, objektīvai iepriekšējā darba analīzei. Tika prezentēta arī prakse, ka pašpārvaldes orgānos ievēlētie tiesneši savu pilnvaru laikā nevar pretendēt uz paaugstinājumu amatā.

Kā galvenais garants tiesnešu ētikas normu ievērošanai uzsvērta tiesnešu apmācība šajā aspektā, kā progresīvu atzīstot dažādu līmeņu tiesu tiesnešu vienlaicīgu apmācību, turklāt teorētiskās nodarbības apvienojot ar konkrētu problēmsituāciju risināšanu, un nodrošinot apmācību ne tikai tiesnešiem, bet arī tiesu darbiniekiem, proti, principi, kas Latvijā jau tiek realizēti.

Kā viens no būtiskākajiem tiesnešu godprātības kontroles mehānismiem analizēts likumdošanā noteikts tiesneša pienākums sniegt ziņas par saviem ienākumiem un radiniekiem. Jautājumā par pienākumu deklarēt savus ienākumus pārsvarā pastāvēja viedoklis, kas atbilst mūsu valsts likumdošanā noteiktajam deklarējamo objektu uzskaitījumam. Savdabīga likās prakse deklarācijas sadaļā par radiniekiem norādīt arī viņu ieņemamos amatus, kas garantētu tiesas procesā iesaistīto personu tiesības izvērtēt interešu konflikta esamību vai neesamību izskatāmajā lietā. Šī sadaļa deklarācijā tiek dēvēta par „interešu deklarēšanu”.

Visu valstu pārstāvji bija vienisprātis, ka pastāv reālā un šķietamā negodprātība tiesu varas orgānos.

Lai mazinātu šķietamo negodprātību, uzsvērta tiesu varas un sabiedrības komunikācijas nozīme, norādot uz nepieciešamību skaidrot sabiedrībai tobrīd aktuālo nolēmumu pamatotību, nodrošināt informācijas pieejamību, tostarp arī tiesas nolēmumu pieejamību, informēt par tiesnešu pašpārvaldes orgānos pieņemtajiem nolēmumiem, nodrošināt konkrētu un subjektīvi neietekmējamu lietu sadales un nozīmēšanas izskatīšanai procesu, kā arī ētikas normu ievērošanu tiesas procesā un tiesas darbinieku saskarsmē ar apmeklētājiem.

Vienlaikus uzsvērts, ka, nodrošinot tiesnešu godprātīgumu un sabiedrības ticību tam, ir jāievēro tiesnešu noteicošā loma pašpārvaldes orgānu lēmumu pieņemšanā, deleģējot valsts iestādēm pārsvarā tikai tiesības piedalīties jautājuma izskatīšanā, bet ne nolēmuma pieņemšanā, kā arī nodrošinot iespējami lielāku informācijas pieejamību sabiedrībai.

Ieskatu starptautisko institūciju atzinumos jautājumā par tiesu varas neatkarību un godprātību var gūt šādās interneta vietnēs un tur esošajos atzinumos:

  • Opinions of the Consultative Council of European Judges http://www.coe.int/t/DGHL/cooperation/ccje/default_ en.asp

  • Recommendation of the Committee of Ministers of the Council of Europe No. CM/Res (2010) 12 on judges: independence, efficiency and responsibilities, November 2010 https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1707137&Site=CM

  • Opinions of the Venice Commission on national laws and various studies, including on independence of the judicial system http://www.venice.coe.int/docs/2010/CDLAD%282010%29040-spa.asp

  • OSCE Kyiv Recommendations on Judicial Independence in Eastern Europe, South Caucasus and Central Asia, 2010 http://www.osce.org/odihr/71178

  • Criminal Law Convention on Corruption (ETS No.173) http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/html/173.htm

  • Civil Law Convention on Corruption (ETS No.174) http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/html/174.htm

  • Additional Protocol to the Criminal Law Convention on Corruption (ETS No.191) http://conventions.coe.int/Treaty/ en/Treaties/html/191.htm

  • Twenty Guiding Principles against Corruption (Resolution (97) 24) http://www.kpk-rs.si/upload/datoteke/ ResCM_97_24E_01%281%29.pdf

  • Recommendation on Codes of Conduct for Public Officials (Recommendation No.R(2000)10) http://www.coe. int/t/dghl/monitoring/greco/documents/Rec%282000%2910_ EN.pdf