• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Pieteikuma par nelikumīga valsts atbalsta konstatēšanu, pārtraukšanu un atgūšanu, kā arī noslēgto līgumu atzīšanu par spēkā neesošu pakļautību nosaka strīdus līguma tiesiskā daba (18.12.2023.)

Pieteikuma par nelikumīga valsts atbalsta konstatēšanu, pārtraukšanu un atgūšanu, kā arī noslēgto līgumu atzīšanu par spēkā neesošu pakļautību nosaka strīdus līguma tiesiskā daba

Ja nelikumīgs un nesaderīgs komercdarbības atbalsts saņemts, pamatojoties uz tiesību aktu publisko tiesību jomā vai izriet no tiesas nolēmuma, tas ir atgūstams Administratīvā procesa likuma kārtībā, savukārt, ja šāds atbalsts saņemts, pamatojoties uz civiltiesisku līgumu, minēto atbalstu atgūst un citus ar šo līgumu saistītos strīdus risina Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

LATVIJAS REPUBLIKAS SENĀTA
DEPARTAMENTU PRIEKŠSĒDĒTĀJU SĒDES
LĒMUMS
Nr. 5-14/1-2023

Rīgā 2023.gada 18.decembrī

[1] Pieteicēja SIA „Latvijas Sabiedriskais Autobuss” 2023.gada 4.janvārī iesniegusi Administratīvajā rajona tiesā pieteikumu par nelikumīga valsts atbalsta konstatēšanu, pārtraukšanu un atgūšanu, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumu, kas noslēgti starp Daugavpils valstspilsētas pašvaldību (turpmāk – pašvaldība) vai valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību (turpmāk – VSIA) „Autotransporta direkcija” un attiecīgo atbildētāju, atzīšanu par spēkā neesošiem. Iepriekšminētie līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu noslēgti gan tiešā piešķīruma veidā, gan arī publiskā iepirkuma kārtībā.

[2] Administratīvās rajona tiesas tiesnesis 2023.gada 6.jūlijā nolēma vērsties pie Augstākās tiesas priekšsēdētāja jautājuma izšķiršanai par pieteikuma pakļautību, jo jautājums par pieteikuma pakļautību ir sevišķi sarežģīts Administratīvā procesa likuma 121.panta ceturtās daļas izpratnē.

Motīvu daļa

[3] Pieteicēja vērsusies tiesā, lai VSIA „Autotransporta direkcija” un pašvaldības sniegtais atbalsts tiktu atzīts par nelikumīgu valsts atbalstu, tas tiktu pārtraukts, atgūts un saistībā ar nelikumīgā valsts atbalsta atgūšanu par spēkā neesošiem tiktu atzīti starp VSIA „Autotransporta direkcija”, pašvaldību un citiem atbildētājiem noslēgtie līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu. Zaudējumu atlīdzība pieteicējai saistībā ar sniegto nelikumīgo valsts atbalstu netiek prasīta.

[4] Katras dalībvalsts ziņā ir tās tiesību sistēmā noteikt, kurām tiesām ir jurisdikcija tiesvedībās par nelikumīga atbalsta piešķiršanu (sal. Eiropas Savienības Tiesas 2019.gada 23.janvāra sprieduma „Fallimento Traghetti del Mediterraneo”, C-387/17, ECLI:EU:C:2019:51, 72.punktu). Savukārt jautājums par nelikumīga valsts atbalsta konstatēšanu ir ekskluzīvā Eiropas Komisijas kompetencē, bet jautājumi par tā pārtraukšanu un pagaidu pasākumiem līdz Eiropas Komisijas lēmuma pieņemšanai ir risināmi attiecīgajā nacionālajā tiesā (sk. Eiropas Savienības Tiesas 2015.gada 11.novembra sprieduma lietā „Klausner-Holz Niedersachen GmbH pret Land Nordrhein-Westfalen”, C-505/14, ECLI:EU:C:2015:742, 21. un 26.punktu).

[5] Ja nelikumīgs un nesaderīgs komercdarbības atbalsts saņemts, pamatojoties uz tiesību aktu publisko tiesību jomā vai izriet no tiesas nolēmuma saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18.panta piekto daļu un 20.panta piekto daļu, tas ir atgūstams Administratīvā procesa likuma kārtībā, neatkarīgi no tā, vai ir ticis pieņemts Eiropas Komisijas lēmums par valsts atbalsta atzīšanu par nelikumīgu. 

Turpretim, ja nelikumīgs un nesaderīgs komercdarbības atbalsts saņemts, pamatojoties uz civiltiesisku līgumu, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18.panta trešo daļu un 20.panta trešo daļu minēto atbalstu (kopā ar procentiem) atgūst un citus ar šo līgumu saistītos strīdus risina Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 

Tātad no iepriekšminētajām tiesību normām izriet, ka konkrētajā gadījumā jāpārbauda, vai strīds izriet no publisko tiesību līguma vai civiltiesiska līguma.

[6] Senāts ir atzinis, ka publiska iepirkuma kārtībā slēgti līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pasažieriem ir publisko tiesību līgumi un šādu publiskā iepirkuma kārtībā slēgtu līgumu tiesiskuma vērtējums ietilpst administratīvās tiesas kompetencē (Senāta 2023.gada 13.septembra lēmuma lietā Nr.SKA-779/2023, ECLI:LV:AT:2023:0913.SKA077923.4.L, 12.punkts). Analoģiski vērtējamas pašvaldības tiešā piešķīruma kārtībā noteiktās tiesības komersantam sniegt pasažieriem sabiedriskā transporta pakalpojumus attiecīgajā pašvaldībā, jo tas nemaina līguma priekšmeta publiski tiesiskās funkcijas izpildes mērķi – nodrošināt sabiedrības interesi par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību. Tātad pašvaldības un VSIA „Autotransporta direkcija” noslēgtie līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ir publisko tiesību līgumi un strīds ir pakļauts administratīvajai tiesai.

Rezolutīvā daļa

Pamatojoties uz likuma „Par tiesu varu” 50.panta piekto daļu, Augstākās tiesas priekšsēdētājs un departamentu priekšsēdētāji

nolēma

atzīt, ka SIA „Latvijas Sabiedriskais Autobuss” pieteikums ir pakļauts izskatīšanai administratīvajā tiesā.

Augstākās tiesas priekšsēdētājs A.Strupišs
Departamentu priekšsēdētāji V.Krūmiņa, N.Salenieks, A.Poļakova