Augstākās tiesas klientu aptauja notika no augusta līdz oktobrim, tās mērķis bija noskaidrot klientu vērtējumu Augstākās tiesas darba organizācijai un kvalitātei. Augstākā tiesa uzskata, ka tiesas klientu viedokļa noskaidrošana par tiesas darbu ir būtisks tiesvedības kvalitātes mērīšanas kritērijs.
Pētījumā tika iekļauti jautājumi par šādām Augstākās tiesas darba jomām: apmierinātība ar tiesas darbu kopumā; tiesas darba izvērtējums dažādos aspektos; tiesas darba organizēšanas izvērtējums; tiesas darbinieku darba izvērtējums; tiesas dokumentu izvērtējums; tiesas nolēmumu izvērtējums; ieteikumi tiesas darba uzlabošanai.
Tiesas klienti tika sadalīti divās grupās: sabiedrības pārstāvji un juristi. Sabiedrības pārstāvji: ikviens, kurš ir iesaistīts lietā un piedalījies tiesas procesā – viena no pusēm, cietušais, liecinieks u.tml. Juristi: zvērināti advokāti (un palīgi), prokurori un pilnvarotās personas.
Sabiedrības pārstāvjiem tiesas kancelejās, gaiteņos pie tiesu zālēm un foajē bija pieejamas drukātas aptaujas anketas. Arī juristiem paredzētās anketas bija pieejamas drukātā veidā tiesā, kā arī tika izstrādāta elektroniski aizpildāma anketa, kura bija izplatīta ar Ģenerālprokuratūras un Zvērinātu advokātu padomes starpniecību, kā arī publikāciju žurnālā „Jurista Vārds”.
Sabiedrības pārstāvju mērķa grupā tika iegūtas tikai 27 aptaujas anketas. Mazais sabiedrības anketu skaits izskaidrojams ar Augstākās tiesas darbības specifiku: Augstākajā tiesā procesos biežāk piedalās juristi un tiesas dalībnieku pārstāvji, nevis paši dalībnieki, un otrkārt, vairāk nekā trešā daļa lietu Augstākajā tiesā tiek skatītas rakstveida procesā. Ņemot vērā, ka aptaujas anketas sabiedrības pārstāvjiem tika izplatītas tikai tiesā, to dalībnieku mērķa grupa bija grūti sasniedzama pētījuma realizēšanai atvēlētajā laika periodā. Toties juristu mērķa grupā tika iegūtas kopumā 193 aizpildītas aptaujas anketas, kas ir reprezentatīvs aptaujas rādītājs.
Augstākās tiesas darba novērtējumam tika adaptētas Latvijas Tiesnešu mācību centra 2010.gada pētījumā par Latvijas tiesu darba novērtējumu aprobētās aptaujas anketas, kuras savukārt tika veidotas, balstoties uz Nīderlandes Tieslietu padomes pieredzi.
Pētījumu veica Augstākās tiesas Administrācija, piesaistot pētījumu aģentūru „Fieldex” pētījuma datu apstrādei, analīzei un gala ziņojuma sagatavošanai. Pētījumā piedalījās sešas Augstākās tiesas struktūrvienības – Senāta Civillietu departaments, Krimināllietu departaments un Administratīvo lietu departaments, Civillietu tiesu palāta, Krimināllietu tiesu palāta un Dokumentu pārvaldības nodaļa. Tās ir struktūrvienības, kuras ikdienas darbā tieši saskaras ar tiesu procesa dalībniekiem.
Juristu aptaujas rezultāti
77% aptaujāto juristu – prokurori, advokāti, advokātu palīgi un pilnvarotās personas – novērtējuši, ka ir apmierināti ar Augstākās tiesas darbu kopumā.
(%) Bāze: visi respondenti, n=193
Vērtējot Augstākās tiesas darbu detalizētāk, visvairāk pozitīvo vērtējumu sniegts par tiesas darbinieku attieksmi pret apmeklētājiem un tiesas darbinieku darbu kopumā. Pozitīvie novērtējumi salīdzinoši biežāk sniegti par tiesas darbinieku attieksmi pret apmeklētājiem un informācijas pieejamību par tiesas procesu.
Negatīvi vērtēti lietas izskatīšanas termiņi – tikai 11% tos vērtē pozitīvi.,Salīdzinoši liels aptaujāto īpatsvars – 24% - negatīvi novērtē arī judikatūras pieejamību.
Aptaujas dati tiks analizēti Augstākās tiesas struktūrvienībās un vadības līmenī, lai izstrādātu rīcības plānu klientu apkalpošanas uzlabošanai.