• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Par Administrācijas darbu 2016.gadā

Ievads

Nodaļu vadītāji 2016.gadā:
Finanšu un saimniecības nodaļa – Uldis ČUMA-ZVIRBULIS
Dokumentu pārvaldības nodaļa – Jānis SUPE
Personāla nodaļa – Gunita ĀRGALE
Komunikācijas nodaļa – Rasma ZVEJNIECE
Informācijas tehnoloģiju nodaļa – Pāvels VEĻECKIS
Kancelejas vadītāja Santa PAURA-OZOLIŅA
Juriskonsulte Ilze LEJA

Administrācija ir Augstākās tiesas struktūrvienība, kuras mērķis ir radīt priekšnoteikumus Augstākās tiesas saskaņotai un optimālai darbībai, lai nodrošinātu likumā noteikto Augstākās tiesas uzdevumu izpildi. Saskaņā ar likuma „Par tiesu varu” 50.1 pantu Augstākās tiesas Administrācijai ir šādas funkcijas:

  • veikt finanšu vadību;
  • gādāt par materiāltehnisko nodrošinājumu;
  • kārtot lietvedību;
  • organizēt personālvadību un mācības;
  • nodrošināt saziņu ar sabiedrību;
  • veikt starptautisko sadarbību.

Augstākās tiesas Administrācija nodrošina arī Tieslietu padomes darbu.

2016.gadā Administrācijā strādāja 26 Administrācijas nodaļu darbinieki un 19 kancelejas darbinieki.

Finanšu vadība un materiāltehniskais nodrošinājums

Budžets.Likumā „Par valsts budžetu 2016.gadam” Augstākajai tiesai piešķirts budžets 4 990 332 euro, tai skaitā ārvalstu finanšu palīdzība 123 369 euro (Eiropas Komisijas programmas „Tiesiskums 2014–2020” projekta „Augstākās tiesas kā tiesību sistēmu efektivitātes garants Eiropas Savienībā” īstenošanai) un 4000 euro kā Augstākās tiesas pašu ieņēmumi atbilstoši 2013.gada 19.februāra Ministru kabineta noteikumos Nr.96 „Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem” noteiktajiem pakalpojuma veidiem un samaksas apmēru.

Piešķirtais finansējums eur (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem)

2016.gadā netika piešķirts finansējums jaunajām politikas iniciatīvām, tomēr 2016.gadā papildus finanšu līdzekļi bija no iepriekš apstiprinātajām jaunajām politikas iniciatīvām:

  • Zinātniski analītiskās nodaļas darbības nodrošināšanai (2015.gadā tika piešķirts finansējums sešiem mēnešiem, no 2016.gada divpadsmit mēnešiem) – 67 550 euro;
  • mēneša darba algas izlīdzināšanai no 2014.gada 1.janvāra (atbilstoši 2013.gada 8.augusta Ministru kabineta lēmumam) – 45 015 euro.

Kopējais palielinājums: 112 565 euro.

2017.gadā Augstākajai tiesai ir apstiprināts budžets 5 506 101 euro apmērā, kas ir par 515 769 euro jeb 10,3% vairāk nekā 2016.gadā.

2017.gadā atbalstītas vairākas jaunās politikas iniciatīvas:

  • Slepenības režīma nodrošināšanas nodaļas darba finansēšana – 223 101 euro;
  • Tieslietu padomes kapacitātes stiprināšana – 88 308 euro;
  • Judikatūras un zinātniski analītiskās nodaļas kapacitātes stiprināšana – 102 415 euro;
  • Tiesu sistēmas darbinieku mēnešalgu paaugstināšana – 329 598 euro.

Piešķirts arī finansējums zemāko mēneša darba algu izlīdzināšanai no 2017.gada 1.janvāra – 5162 euro.

Telpas un materiāltehniskais nodrošinājums. 2016.gadā uzlabota Augstākās tiesas infrastruktūra: nomainīti logi, radiatoru ventiļi kabinetos, uzstādīti kondicionieri 2 kabinetos. Izremontēti 13 darba kabineti, 2 sanitārie mezgli, kāpņu telpa, iegādātas jaunas mēbeles.

Strukturālas izmaiņas tiesā 

Saistībā ar Civillietu tiesu palātas darbības izbeigšanu no 2017.gada 1.janvāra veiktas atbilstošas izmaiņas Augstākās tiesas struktūrā, tiesas iekšējos normatīvajos aktos. Reorganizēta tiesas Kanceleja – likvidēts Civillietu tiesu palātas sekretariāts un Departamentu sekretariāts, izveidojot vienu tiesas Kanceleju. Izveidota jauna struktūrvienība – Tieslietu padomes sekretariāts. Kasācijas instances kapacitātes stiprināšanai palielināts darbinieku skaits departamentos, Judikatūras un zinātniski analītiskajā nodaļā.

Lietvedība

Saņemtie un nosūtītie dokumenti. 2016.gadā no fiziskām un juridiskām personām Augstākajā tiesā saņemti 3195 dokumenti (par 4% mazāk nekā 2015. gadā), nosūtīti 2318 (par 4% mazāk nekā 2015.gadā). Samazinājums skaidrojams ar abu tiesu palātu likvidāciju. Saņemto tiesu lietu un ar tiesvedības procesu saistīto dokumentu skaits ir samazinājies par 6%, kas ir nebūtisks samazinājums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, kad pēc Krimināllietu tiesu palātas likvidācijas saņemto lietu un dokumentu skaits samazinājās par 27%.

Elektroniskie dokumenti. Saņemti 1359 dokumenti ar drošu elektronisko parakstu – par 11% vairāk nekā 2015.gadā. Dokumentu pārvaldības nodaļa aktīvi strādājusi, lai palielinātu ar drošu elektronisko parakstu parakstītu nosūtāmo dokumentu skaitu. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, elektroniski nosūtīto dokumentu skaits palielinājies trīs reizes: 2016.gadā ar drošu elektronisko parakstu nosūtīti 262 dokumenti, 2015.gadā – 88. 2016.gadā uzsākts dokumentu elektroniskās aprites ieviešanas process, modernizējot lietvedības sistēmu DocLogix. Sarakstes dokumentu elektroniskā aprite testa režīmā sākta Administrācijā un Administratīvo lietu departamentā.

Personālvadība

Personāls. 2016.gada sākumā Augstākajā tiesā strādāja 117 darbinieki un 47 tiesneši (2 tiesneši atradās prombūtnē, jo pildīja Rīgas apgabaltiesas tiesneša pienākumus). No 2017.gada 1.janvāra ir samazināts Augstākās tiesas tiesnešu skaits no 48 uz 36 un kopā 6 tiesneši pilda tiesneša amata pienākumus Rīgas apgabaltiesā.

2016.gadā darbā pieņemti 15 darbinieki (2015. gadā – 22), darba tiesiskās attiecības izbeigtas ar 29 darbiniekiem (2015.gadā – 15). 4 darbinieces un 1 tiesnese devās bērna kopšanas atvaļinājumā, uz viņu prombūtnes laiku darbā pieņemti jauni darbinieki.

Ņemot vērā, ka 2016.gads atkal bija reorganizācijas gads, personāla mainības indekss, salīdzinot ar 2015. gadu, ir būtiski pieaudzis.  2015.gadā – 13%, 2016.gadā – 25%. Tas ir saistīts ar Civillietu tiesu palātas darbības izbeigšanu. Civillietu tiesu palātā strādājošo darbinieku skaits bija lielāks nekā Krimināllietu tiesu palātā, tāpēc arī ietekme uz personāla mainību bija lielāka.

Tiesnešu palīgu vidū personāla mainība ir samazinājusies, ko, iespējams, ietekmējusi 2015. gadā uzsāktā tiesnešu palīgu atalgojuma sistēmas pārskatīšana. No 2017.gada janvāra būtiski palielināts tiesnešu palīgu atalgojums – zemākajai pakāpei ir 20% palielinājums. 2017.gadā ir uzsākta tiesu darbinieku algu reforma, kas paredz algu pieaugumu 2017.gadā   – 75%, 2018.gadā – 81%, 2019.gadā – 100% no Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktā maksimuma.

Semināri un mācības

Augstākās tiesas darbinieku semināri 4
Valsts administrācijas skolas semināri 29
Latvijas Tiesnešu mācību centra semināri  53
Citu sadarbības partneru semināri 47

2016.gada janvārī darbu uzsāka reorganizētā Judikatūras un zinātniski analītiskā nodaļa, kuras sastāvs ar papildu 2 konsultantu amata vietām papildināts arī no 2017.gada janvāra. Kasācijas instances stiprināšanai, ievērojot departamentu priekšsēdētāju priekšlikumus, no 2017.gada janvāra izveidotas arī papildus zinātniski analītisko padomnieku amata vietas departamentos – 2 Administratīvo lietu departamentā, un pa 1 amata vietai Civillietu un Krimināllietu departamentā.

93 darbiniekiem ir augstākā izglītība, no kuriem doktora grāds ir 4, viens studē doktorantūrā.

Trīs tiesneši apstiprināti Augstākās tiesas tiesneša amatā konkursa kārtībā – divi Civillietu departamentā un viens Administratīvo lietu departamentā. 2016. gada decembrī 5 tiesneši atbrīvoti no amata pienākumu pildīšanas vakances laikā.

Darbinieku atlase. Darbinieku atlasē noteicošās prasības ir izglītība, profesionalitāte un praktiskā pieredze. Organizēti  10 iekšējie amatu konkursi un 15 ārējie amatu konkursi. 5 konkursi izbeigti bez rezultāta. Personāla atlasē veiksmīgi izmantota praktiskā zināšanu pārbaude – testi un kāzusi.

Tālākizglītība. Sadarbojoties ar Tiesnešu mācību centru, Valsts administrācijas skolu un citiem mācību pakalpojumu sniedzējiem, kopumā tika organizēti 133 dažādi kursi un semināri, kuros tiesneši un darbinieki uzlaboja savas profesionālās zināšanas, pilnveidoja prasmes un iemaņas. 2016.gadā tika pabeigtas mācības sadarbībā ar Latvijas Universitāti izveidotajā tālākizglītības programmā „Tālākizglītība Augstākās tiesas tiesnešiem un tiesnešu palīgiem” un 66 klausītāji, kas apmeklēja noteikto lekciju skaitu, saņēma apliecības par programmas sekmīgu apguvi. Turpinājās angļu valodas nodarbības tiesnešiem un augsta līmeņa juridiskās angļu valodas nodarbības tiesnešu palīgiem.

Tiesnešu un darbinieku profesionālā kompetence pilnveidota arī ārzemēs, piedaloties semināros un citos pieredzes apmaiņas pasākumos. 2016.gadā tiesneši un darbinieki bijuši 55 komandējumos.

2016.gadā 27 augstskolu studenti izgāja mācību prakses programmu Augstākajā tiesā.

Motivācijas sistēma. Veikta visu darbinieku novērtēšana, kas dod iespēju novērtēt kompetences, darba pienākumu izpildi un apzināt darbu veicinošos un kavējošos faktorus. Darbinieku novērtēšanas rezultāti 2016.gadā: A kategorija – 64, B kategorija – 37, C kategorija – 5.

2016.gadā piešķirti 22 Augstākās tiesas apbalvojumi. 1 tiesnesis un 6 darbinieki saņēma Augstākās tiesas Atzinības rakstu, 5 darbinieki saņēma Augstākās tiesas Divdesmit gadu Izdienas nozīmi, 2 tiesneši un 8 darbinieki saņēma Augstākās tiesas Desmit gadu Izdienas nozīmi. 1 tiesnesis apbalvots ar Tieslietu ministrijas atzinības rakstu un Zelta spalvu.

Darba aizsardzība. Augstākajā tiesā ir ieviesti darba drošības pasākumi atbilstoši normatīvajiem aktiem, veikta darba risku novērtēšana, darba vietas un darba veida novērtēšana, aktualizētas darba aizsardzības instrukcijas. Tiesneši un darbinieki iepazīstināti ar darba vides riska faktoriem, darba aizsardzības un ugunsdrošības instruktāža, kā arī praktiskās apmācības ugunsgrēka dzēšanā.

Personāla lietvedība. Tiesā tiek pilnvērtīgi izmantota 2015.gadā ieviestā personāla vadības sistēma Horizon un tās pašapkalpošanās modulis Horizon Web. Personāla nodaļa ir uzsākusi arī rīkojumu elektroniska formāta ieviešanu, sagatavojot, saskaņojot un parakstot rīkojumus par atvaļinājumiem elektroniski ar e-parakstu.

Informācijas tehnoloģijas

Turpinās Augstākās tiesas informācijas tehnoloģiju infrastruktūras attīstība, pilnveidojot to ar mūsdienīgām tehnoloģijām. Pilnveidota datortīkla pretielaušanās sistēmas konfigurācija, paaugstinot informācijas tehnoloģiju infrastruktūras drošību un lietošanas kontroli. Optimizēta virtuālo serveru infrastruktūra un datu glabāšanas sistēmas konfigurācija. Izveidots jauns e-pasta risinājums, kas nodrošina plašāku funkcionalitāti, kā arī elastīgākas pārvaldības un kontroles iespējas. Ārējās komunikācijas kontrolei ir ieviesta ienākošo telefona sarunu ierakstīšanas sistēma 8 pilsētas līnijām.

Komunikācija un starptautiskā sadarbība

2016.gadā Latvijas tiesas sāka realizēt Tieslietu padomes apstiprināto Tiesu komunikācijas stratēģiju. Augstākās tiesas komunikācijā tas būtiskas izmaiņas neradīja, jo vairums šajā dokumentā noteikto komunikācijas principu un formu Augstākās tiesas komunikācijā darbojās jau iepriekš.

Ziņas un mediju jautājumi. 2016.gadā uzrakstīti 180 paziņojumi par notikumiem Augstākajā tiesā un Tieslietu padomē, 222 – par tiesas sēdēm. Sniegtas atbildes, viedokļi un komentāri uz 51 mediju jautājumu par Augstāko tiesu vai Tieslietu padomi un 4040 jautājumiem par konkrētām tiesu lietām. Vislielākā interese bija saistībā ar sodiem krimināllietās un tiesnešu pašpārvalžu darbību. Medijus arvien vairāk interesē statistika – kopsavilkumi par dažādu kategoriju lietām, tiesātajiem u.tml.

Organizēta jau trešā Mediju diena par tieslietām rakstošajiem žurnālistiem – šoreiz sadarbībā ar Tieslietu padomi par Tiesu komunikācijas stratēģiju.

Augstākās tiesas mājaslapa. Unikālie apmeklētāji vidēji mēnesī – 10 531, kopā gada laikā aplūkota 304 694 reizes. Visvairāk skatītās sadaļas: sākumlapa, judikatūra, Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumu arhīvs.

Nozīmīgākie mājaslapas jauninājumi 2016. gadā   – judikatūras klasifikatoru izmaiņas civillietās un administratīvajās lietās, izmainot to struktūru un publicējot arī juridiski nozīmīgus nolēmumus bez judikatūras tēzēm, būtiski papildināts latviski tulkoto Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumu klasifikators – kopējais nolēmumu skaits šobrīd ir 381. Pārkārtota Vēstures sadaļa un pie Judikatūras izveidota Latvijas Senāta judikatūras sadaļa. Šobrīd tiek strādāts pie jauna judikatūras moduļa, ko plānots publiskot 2017.gada pirmajā pusē.

Drukātie materiāli. Izdoti „Augstākās Tiesas Biļetena” divi numuri. Sadarbībā ar Tiesu namu aģentūru izdots Augstākās tiesas 2015.gada spriedumu un lēmumu krājums. Noslēdzot Civillietu tiesu palātas darbību, tās vēsture apkopota un izdota brošūrā.

Organizējot tiesnešu ētikas jautājumiem veltītu Tiesnešu konferenci, izdota grāmata „Tiesnešu ētikas komisijas atziņu krājums: skaidrojumi, atzinumi, lēmumi 2008–2016”.

Sadarbība ar izglītības iestādēm. Turpinātie tradicionālie pasākumi studentiem – Pirmkursnieku dienās Augstāko tiesu apmeklēja un ar priekšsēdētāju tikās 220 studenti no 6 augstskolām un koledžām; Karjeras dienā 9 studenti iepazinās ar tiesneša, tiesneša palīga un zinātniski analītiskā padomnieka darbu. Atbalstītas augstskolu aktivitātes, organizējot Latvijas Universitātes jauno juristu skolas dienu Augstākajā tiesā; uzņemot starptautiskās vasaras skolas studentu grupas un nodrošinot telpas tiesas procesu fināla izspēlēm. Vairākas studentu grupas kā klausītāji piedalījās tiesu sēdēs.

Sadarbojoties ar skolām, sešas skolēnu grupas apmeklēja tiesnešu vadītas tiesību pamatu stundas un Ēnu dienā tiesnešiem un tiesnešu palīgiem bija 13 ēnas.

Publiskie pasākumi. Pirmo gadu Augstākā tiesa piedalījās valsts pārvaldes Atvērto durvju dienā. Augstākajā tiesā notika Latvijas nacionālā arhīva digitalizētās dokumentu kopas „Ieskats Latvijas Senāta dokumentos 1919–1940” atvēršanas pasākums.

Starptautiskā sadarbība. Augstāko tiesu apmeklēja 23 ārvalstu delegācijas. Nozīmīgākās vizītes: Ukrainas Augstākās tiesas pieredzes apmaiņas programma, Dānijas tiesu priekšsēdētāju grupa Augstākās tiesas priekšsēdētāja Pola Sēgarda vadībā, Austrijas tiesnešu un prokuroru grupa.

Augstākās tiesas vēsture. Novadītas 48 ekskursijas Augstākās tiesas muzejā ārvalstu delegācijām, studentu un skolēnu grupām, tiesneša amata kandidātiem, žurnālistiem, Valsts prezidenta kancelejas, Tieslietu ministrijas, Valsts kancelejas, Rīgas apgabaltiesas darbinieku grupām, Kara muzeja un Latvijas Valsts vēstures arhīva speciālistiem, bijušo tiesnešu radiniekiem un citiem interesentiem. Izveidota izstāde par Tiesu palātu vēsturi Augstākajā tiesā.

Kanceleja

2016.gadā Kancelejā reģistrētas 3459 jaunas lietas un pārreģistrētas 2955 neizskatītās lietas. Līdzšinējā lietvedības ETLAS sistēma aizstāta ar Tiesu informatīvās sistēmas lietvedības moduli, kas veiksmīgi aktualizēts departamentos. Kancelejas darbā arvien vairāk tiek izmantots e-paraksts.

Kancelejas darbu ietekmējuši Civilprocesa likuma grozījumi attiecībā uz tulku darbu. Likumā noteikts, ka lietas dalībniekiem pašiem ir jānodrošina sev tulks, ja vien persona nav atbrīvota no tiesas izdevumu samaksas un nesaņem valsts nodrošināto juridisko palīdzību.

Secinājumi

Augstākās tiesas darbības stratēģijā 2014.–2016. gadam noteiktos uzdevumus Administrācija pildījusi sekmīgi. Būtiskākie sasniegumi 2016.gadā:

  • Pozitīvs Valsts kontroles atzinums par 2015. gadu – finanšu vadības sistēma nodrošina skaidru un patiesu informāciju par Augstākās tiesas finansiālo stāvokli, iekšējā kontroles sistēma nodrošina valsts budžeta līdzekļu izlietošanas efektīvu kontroli;
  • Sadarbībā ar struktūrvienību vadītājiem izstrādāta Augstākās tiesas stratēģija 2017.–2019. gadam;
  • Sekmīgi pabeigta Augstākās tiesas reorganizācija, no 2017.gada izveidotas papildu amata vietas kasācijas instances stiprināšanai – zinātniski analītisko padomnieku un palīgu amata vietas departamentos, konsultantu vietas Judikatūras un zinātniski analītiskajā nodaļā, izveidots Tieslietu padomes sekretariāts;
  • Pabeigta personāla vadības sistēmas Horizon ieviešana, pārejot uz elektroniskiem pieteikumiem visiem iesniegumiem, kuriem nav nepieciešami papildu dokumenti, un uzsākta atvaļinājuma rīkojumu elektroniska parakstīšana;
  • Būtiski palielināts ar drošu elektronisko parakstu parakstīto un nosūtīto dokumentu skaits, samazināti pasta izdevumi un personāla darbs, sagatavojot pasta sūtījumus;
  • Daļēji ieviesta sarakstes dokumentu elektroniskā aprite, kas samazina dokumentu apstrādes laiku un papīra formātā glabājamo dokumentu skaitu;
  • Informācijas tehnoloģiju attīstība un modernizācija;
  • Izstāde par Tiesu palātu vēsturi un grāmata par Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātu;
  • Regulāra un kvalitatīva komunikācija, izmantojot gan sadarbību ar medijiem, gan publiskos pasākumus, gan tiešo komunikāciju – mājaslapu, nodrošina izpratnes par tiesu varu veicināšanu sabiedrībā.

Projekta aktivitātes

Augstākās tiesas Administrācija kopš 2016.gada jūnija īsteno projektu „Augstākās tiesas kā tiesību sistēmu efektivitātes garants Eiropas Savienībā”. Projektu līdzfinansē Eiropas Komisijas Tieslietu ģenerāldirektorāts. Projekta galvenie mērķi ir palielināt Augstākās tiesas administratīvo kapacitāti, uzlabot darba organizāciju tiesā, palielināt tiesas darba caurspīdīgumu un vairot sabiedrības uzticēšanos tiesas darbam. Projektu vada Latvijas Republikas Augstākā tiesa, tajā piedalās Lietuvas, Spānijas un Ungārijas Augstākās tiesas, kā arī Antverpenes (Beļģija) un Ļubļanas (Slovēnija) Universitātes.

2016.gadā projektā veiktas šādas aktivitātes:

  • Izveidota aptaujas anketa par projektā pētāmajām tēmām (lietu izskatīšanas termiņu samazināšana, zinātniski analītisko nodaļu darbība, komunikācija, Tieslietu padomju darbība), izstrādāta anketu apkopošanas metodoloģija. Anketa izsūtīta 39 Eiropas Savienības valstu Augstākajām tiesām un Augstākajām Administratīvajām tiesām, atbildes saņemtas no 25 tiesām. Antverpenes Universitātes vadībā notiek anketu apkopošana un „Rokasgrāmatas Augstāko tiesu darba organizācijā” sagatavošana.
  • Sešiem Augstākās tiesas darbiniekiem ir bijusi iespēja piedalīties pieredzes apmaiņas vizītēs Lietuvas un Ungārijas Augstākajās tiesās (2017.gada janvārī pieciem darbiniekiem – Eiropas Savienības Tiesā Luksemburgā, februārī – četriem darbiniekiem Spānijas Augstākajā tiesā).
  • Šobrīd norisinās projekta noslēgumā plānotās starptautiskās konferences sagatavošana. Konferencē, kas notiks 2017.gada 21.aprīlī, tiks apspriesti projekta rezultāti un prezentēta labās prakses rokasgrāmata Augstāko tiesu darba organizācijā.

Augstākās tiesas administrācijas prioritātes 2017.gadā

  • Efektīva finanšu vadība, iniciatīva un aktīva dalība tiesnešu un tiesas darbinieku atalgojuma sistēmas pilnveidošanā.
  • ES projekta „Augstākās tiesas kā tiesību sistēmu efektivitātes garants Eiropas Savienībā” starptautiska noslēguma konference sadarbībā ar Latvijas Universitāti; projektā izstrādāto ieteikumu analīze un ieviešana Augstākās tiesas administratīvā darba efektivizēšanā.
  • Kasācijas instances atbalsta personāla paplašināšana un kompetenču paaugstināšana; tiesnešu un darbinieku tālākizglītības sistēmas pilnveidošana un jaunu programmu piesaiste.
  • Personāla atlases pilnveidošana – atlases anketu un testu izstrāde.
  • Sarakstes dokumentu elektroniskās aprites ieviešana visā tiesā, ar drošu elektronisko parakstu parakstītu dokumentu īpatsvara palielināšana.
  • Darba apstākļu uzlabošana tiesnešiem un darbiniekiem – telpu remonts, logu nomaiņa.
  • Jaunā Judikatūras klasifikatora pilnveidošana un ieviešana mājaslapā.
  • Sabiedrības informēšana un izglītošana – jauna brošūra par Augstāko tiesu, Biļeteni u.c.; gatavošanās Senāta simtgades pasākumiem.