• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Par rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka un tiesu nama priekšsēdētāja izvirzīšanas un iecelšanas kārtību (15.03.2019.)

15.03.2019. LĒMUMS NR.6
Par rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka un tiesu nama priekšsēdētāja izvirzīšanas un iecelšanas kārtību

Pamatojoties uz likuma „Par tiesu varu” 33.panta otro daļu un 40.panta otro daļu, Tieslietu padome nolēma:

  • apstiprināt „Rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka un tiesu nama priekšsēdētāja izvirzīšanas un iecelšanas kārtību” saskaņā ar pielikumu.

Rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka un tiesu nama priekšsēdētāja izvirzīšanas un iecelšanas kārtība

1. Kārtība nosaka rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, kā arī šo tiesu priekšsēdētāja vietnieka un tiesu nama priekšsēdētāja amata kandidāta izvirzīšanas un iecelšanas amatā kārtību.

2. Rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka (turpmāk – kandidāts) atlase notiek atklātā konkursā, izsludinot konkursu starp visiem attiecīgās un augstākas instances tiesas tiesnešiem.

3. Tiesu administrācija, nosūtot paziņojumu uz tiesnešu elektroniskā pasta adresēm, informē tiesnešus par iespēju pretendēt uz rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka, apgabaltiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka vai tiesu nama priekšsēdētāja (turpmāk – tiesas priekšsēdētājs, tiesas priekšsēdētāja vietnieks vai tiesu nama priekšsēdētājs) amatu. Paziņojumu nosūta savlaicīgi, bet ne vēlāk kā četrus mēnešus pirms priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka vai tiesu nama priekšsēdētāja pilnvaru termiņa beigām, ja attiecīgā amata vieta kļuvusi vakanta pirms tiesas priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka vai tiesu nama priekšsēdētāja pilnvaru termiņa beigām, – trīs darbdienu laikā pēc dienas, kad attiecīgā amata vieta kļuvusi vakanta.

4. Šīs kārtības 3.punktā minētajā paziņojumā norāda:

4.1. pieteikšanās termiņu, kas ir divas nedēļas no paziņojuma nosūtīšanas dienas;

4.2. adresi, uz kuru nosūtāms motivēts pieteikums un kandidāta sagatavota konkrētās tiesas vai tiesu nama darbības attīstības koncepcija (turpmāk – koncepcija).

5. Koncepcijā kandidāts norāda savu redzējumu par tiesu sistēmas darbību un konkrētās tiesas turpmāko attīstību stratēģiskās vadības, tiesnešu vadības, personāla vadības un administratīvās vadības jomā, tostarp mērķus, uzdevumus un veicamos pasākumus gan konkrētās tiesas, gan tiesu sistēmas kopējās attīstības kontekstā. Ja tiesas priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks vai tiesu nama priekšsēdētājs vēlas pieteikties uz atkārtotu termiņu šajā amatā, koncepcijai pievienojams pārskats par iepriekšējā pilnvaru termiņā šajā amatā paveikto. Koncepciju publicē Augstākās tiesas mājaslapā (tīmekļa vietnē www.at.gov.lv) sadaļā Tieslietu padome.

6. Lai izvērtētu kandidāta piemērotību, Tieslietu padome izveido komisiju.

7. Komisijas sastāvā iekļauj:

7.1. divus Tieslietu padomes deleģētus locekļus no tiesnešu vidus;

7.2. tieslietu ministra pilnvarotu pārstāvi;

7.3. attiecīgās tiesas tiesnešu kolektīva pārstāvi;

7.4. Tiesu administrācijas nodrošinātu personāla atlases speciālistu.

8. Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu padomes loceklis, kuru ieceļ Tieslietu padome no abu tās deleģēto locekļu vidus.

9. Par tiesas tiesnešu kolektīva izvirzītu pārstāvi atzīstams tiesnesis, kas izvirzīts ar balsu vairākumu attiecīgās tiesas vai tiesu nama tiesnešu kopsapulcē, kurā piedalījušās vismaz divas trešdaļas no tiesnešiem, kuriem noteikta amata pienākumu izpildes vieta attiecīgajā tiesā vai tiesu namā. Izvirzīšanu var organizēt arī neklātienē elektroniska balsojuma veidā. Tiesu administrācija nodrošina balsojuma organizēšanu.

10. Komisijas darbā ar padomdevēja tiesībām var piedalīties tiesnešu biedrību pārstāvji.

11. Komisijas sēdes tiek protokolētas. Komisija ir lemttiesīga, ja sēdē piedalās visi komisijas locekļi.

12. Komisijas sēdes ir slēgtas. Tiesības iepazīties ar informāciju, kas saistīta ar kandidātu novērtēšanas procesu, pēc lēmuma pieņemšanas par kandidāta iecelšanu amatā piešķir Tieslietu padomes priekšsēdētājs ar rakstisku atļauju, ievērojot Informācijas atklātības likumā noteikto kārtību.

13. Komisijas darbu nodrošina Tiesu administrācija.

14. Pēc pieteikšanās termiņa beigām Tiesu administrācija:

14.1. organizē attiecīgās tiesas vai tiesu nama tiesnešu kopsapulces balsojumu par kandidāta piemērotību amatam, uz kuru viņš pieteicies;

14.2. sagatavo uzziņu, kurā iekļauj informāciju par kandidāta izglītību, darba stāžu tiesneša amatā, noslodzi, profesionālās un akadēmiskās kvalifikācijas celšanu un akadēmisko, zinātnisko un pedagoģisko darbību (piemēram, lekciju sagatavošana un vadīšana, publikācijas u.c.);

14.3. nosūta kandidātu sagatavotās koncepcijas un lūdz sniegt atsauksmi par kandidātiem:

14.3.1. Augstākās tiesas (Senāta) priekšsēdētājam, ja kandidāts pretendē uz apgabaltiesas priekšsēdētāja, apgabaltiesas priekšsēdētāja vietnieka vai apgabaltiesas tiesu nama priekšsēdētāja amatu;

14.3.2. attiecīgās apgabaltiesas priekšsēdētājam, ja kandidāts pretendē uz apgabaltiesas priekšsēdētāja vietnieka, apgabaltiesas tiesu nama priekšsēdētāja vai rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja amatu;

14.3.3. attiecīgās rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētājam, ja kandidāts pretendē uz rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja vietnieka vai rajona (pilsētas) tiesu nama priekšsēdētāja amatu.

15. Pirms šīs kārtības 14.1. apakšpunktā minētā balsojuma tiesnešu kopsapulce iepazīstas ar kandidāta sagatavoto koncepciju. Kopsapulci var organizēt neklātienē. Balsošanu organizē neklātienē elektroniska balsojuma veidā un to nodrošina Tiesu administrācija. Kandidāts, kurš pieteicies konkursā, nepiedalās balsošanā. Ja pieteikušies vairāki kandidāti, balso par katru atsevišķi. Tiesu administrācija komisijai iesniedz tiesnešu kopsapulces balsojuma rezultātu par katru no kandidātiem, norādot arī tiesnešu skaitu, kas piedalījušies attiecīgajā balsojumā.

16. Šīs kārtības 14.3. apakšpunktā minētajā atsauksmē norāda viedokli par kandidāta:

16.1. vadības prasmēm, piemēram, organizējot tiesas sastāva darbu, uzņemoties vadošo lomu dažādu ar tiesas darbu saistītu jautājumu risināšanā, kā arī par darba kvalitāti;

16.2. prasmi izskaidrot savu viedokli un pamatot to, spēju analizēt savu rīcību un uzklausīt kritiku, kā arī spēju saglabāt emocionālo līdzsvaru stresa situācijās;

16.3. kā arī citu būtisku informāciju, kam varētu būt nozīme jautājuma izskatīšanā.

17. Lai novērtētu kandidāta piemērotību, komisija iepazīstas ar iesniegtajiem materiāliem un organizē interviju ar kandidātu. Intervijas laiku un vietu nosaka komisijas priekšsēdētājs, par to informējot kandidātu un institūcijas, kurām ir tiesības piedalīties komisijas darbā ar padomdevēja tiesībām.

18. Intervijas sākumā kandidāts prezentē sagatavoto koncepciju. Ja pieteikušies vairāki kandidāti, ar katru no kandidātiem interviju organizē atsevišķi no pārējiem.

19. Vērtējot kandidāta piemērotību amatam, komisija ņem vērā:

19.1. izglītību un darba pieredzi;

19.2. reputāciju un autoritāti tiesu sistēmā;

19.3. profesionālās kompetences (komunikācijas prasmes, vadības prasmes u.c.);

19.4. izpratni par tiesu sistēmas darbību un redzējumu par tiesas turpmāko attīstību (kandidāta sagatavoto koncepciju);

19.5. iesaistīšanos tiesas darba organizēšanā (piemēram, darbs ar jaunajiem tiesnešiem u.c.), dalību tiesnešu pašpārvaldes institūcijās, kā arī aktivitātes ārpus tiesas darba, kas ir saistītas ar izpratnes par tiesu darbu celšanu (piemēram, lekciju sagatavošana un vadīšana, publikācijas u.c.).

20. Novērtējot kandidāta piemērotību amatam, komisija izmanto arī:

20.1. attiecīgās tiesas tiesnešu un darbinieku aptauju par kandidāta reputāciju un autoritāti, ko uzdod veikt Tiesu administrācijai (aptauju veic pēc iespējas anonīmi);

20.2. informāciju no kandidāta personas lietas, ko pieprasa no Tiesu administrācijas;

20.3. kompetenču interviju atbilstoši komisijas izstrādātajam kompetenču modulim.

21. Šīs kārtības 20.1. apakšpunktā minētās aptaujas ietvaros noskaidro viedokli par kandidāta:

21.1. spēju organizēt savu darbu, tajā skaitā kandidāta profesionālajām prasmēm;

21.2. saskarsmes prasmēm;

21.3. personiskajām īpašībām, kas nepieciešamas labam vadītājam;

21.4. darbību minētajā amatā iepriekšējā pilnvaru termiņā, ja kandidāts atkārtoti pretendē uz to pašu amatu.

22. Katrs komisijas loceklis savu vērtējumu no 0 līdz 10, kur 0 ir zemākais vērtējums un 10 ir augstākais vērtējums, ieraksta individuālajā novērtēšanas lapā atbilstoši šīs kārtības pielikumam.

23. Ne vēlāk kā desmit darbdienu laikā pēc kandidātu uzklausīšanas komisija sagatavo vērtējumu kopsavilkumu, norādot komisijas viedokli par katra kandidāta piemērotību amatam (prioritārā secībā), un nosūta Tieslietu padomei, pievienojot visus ar novērtēšanu saistītos materiālus.

24. Lai formulētu viedokli par kandidāta piemērotību amatam, komisija var balsot. Komisija balso atklāti ar vienkāršu balsu vairākumu. Balsīm sadaloties vienādi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja balss. Balsojuma laikā komisijas sēdes telpā var atrasties tikai komisijas locekļi un persona, kas pilda komisijas sekretāra funkcijas.

25. Tieslietu padome var uzklausīt kandidātus pirms lēmuma pieņemšanas Tieslietu padomes sēdē.

26. Ja Tieslietu padome neieceļ kandidātu tiesas priekšsēdētāja, tiesas priekšsēdētāja vietnieka vai tiesu nama priekšsēdētāja amatā, Tiesu administrācija izsludina jaunu konkursu un to nodrošina Tiesu administrācija.