Augstākās tiesas Administrācija Ungārijas Augstākajā tiesā
Augstākās tiesas Administrācijas vadītāja Sandra LAPIŅA, juriskonsulte Ilze LEJA, projektu vadītājs Jānis SUPE, Komunikācijas nodaļas vadītāja Rasma ZVEJNIECE, Personāla nodaļas vadītāja Gunita ĀRGALE un Informācijas tehnoloģiju nodaļas vadītājs Pāvels VEĻECKIS maijā pieredzes apmaiņas vizītē apmeklēja Ungārijas Augstāko tiesu, kā arī Latvijas vēstniecību Ungārijā.
Ungārijas Augstākās tiesas Administrācija, starptautiskā sadarbība
Ungārijā darbojas četru līmeņu tiesas – rajona tiesas, apgabaltiesas, apelācijas tiesas un kasācijas tiesa – Augstākā tiesa. Bija plānots, ka no 2020.gada būs atsevišķa Augstākā Administratīvā tiesa, bet pēc komandējuma saņemta ziņa, ka reformas ieviešana atlikta uz nenoteiktu laiku.
Ungārijas Augstākajā tiesā lielu daļu lietu skata mutvārdu procesā, tikai administratīvās lietas vairāk tiek skatītas rakstveida procesā. Mājaslapā pieejams lietu izskatīšanas ilguma kalkulators, kurš ļauj prognozēt, cik ātri konkrētā lieta varētu tikt izskatīta, balstoties uz statistiku par līdzīgām lietām.
Ungārijas Augstākās tiesas ikdienas darbu organizē Augstākās tiesas Administrācija. Tiesa cieši sadarbojas ar kaimiņvalstu – Austrijas, Slovēnijas, Slovākijas, Vācijas, Polijas – Augstākajām tiesām. Interesanti, ka vēsturiski cieša sadarbība izveidojusies ar Vjetnamas Augstāko tiesu, regulāri notiek pieredzes apmaiņas vizītes, Vjetnamā atsevišķas lietas tiesu sistēmā ieviestas pēc Ungārijas parauga.
Vizītes laikā Augstākās tiesas delegācija apmeklēja arī Latvijas vēstniecību Ungārijā, kur detalizēti uzzināja par sabiedrības attieksmi pret tiesām, par bažām, ka administratīvo tiesu veidošana notiek valsts režīma, nevis sabiedrības interesēs.
Augstākās tiesas dokumentu pārvaldība un IT sistēmas
Tāpat kā Latvijā, arī Ungārijas Augstākajā tiesā dokumentu aprite notiek divās dažādās sistēmās – viena ir priekšsēdētāja birojā, kur tiek reģistrēta sarakste, kas nav saistīta ar tiesu lietām, otra – Kancelejā tieslietu dokumentu reģistrēšanai. Kanceleja nodrošina klientu apkalpošanu, divas reizes nedēļā ir pagarinātais darba laiks apmeklētāju pieņemšanai. Visi dokumenti tiek reģistrēti elektroniskā sistēmā, bet tiesu lietas tiek veidotas papīra formātā. Nelieto ECLI numurus.
Ungārijā tiek ieviests tiesu digitalizācijas projekts, kurš sastāv no četriem posmiem – tiesu nolēmumu unifikācija, e-lietas ieviešana, lēmumu publicēšana mājaslapā un anonimizēšana, saslēgumi starp dažādām valsts IT sistēmām. Jau šobrīd daudzas lietas ir iespējams izdarīt elektroniski, piemēram, no 2018.gada elektroniskā saziņa ar tiesu ir obligāta visiem lietu dalībniekiem, izņemot fiziskas personas; dokumentus tiesai iespējams iesniegt ar e-veidlapu palīdzību. Ungārijas Augstākajā tiesā šobrīd dokumenti tiek apstrādāti un arhivēti gan papīra, gan elektroniskā formā. Ja lietā viens dalībnieks iesniedz dokumentus papīra formātā, bet otrs – elektroniski, dokumenti tiek konvertēti (papīra dokumenti skenēti, elektroniskie – izdrukāti). Visiem elektroniski iesniegtajiem dokumentiem jābūt parakstītiem ar elektronisko parakstu. Interesanti, ka Ungārijā uz nolēmumiem netiek likti tiesnešu elektroniskie paraksti, bet gan kopējais tiesas elektroniskais paraksts. Ungārijā ir TIS līdzīga tiesu elektroniskā sistēma, kura obligāti jālieto visām tiesām, šajā sistēmā tiek glabāti visi nolēmumi kopš 1991.gada.
Augstākās tiesas IT sistēma cieši saistīta ar Valsts tiesu biroja (OBH) infrastruktūru. Augstākās tiesas infrastruktūras uzturēšana, pilnveidošana un attīstība ir atkarīgā no Valsts tiesu biroja, kas būtiski ietekmē Augstākās tiesas neatkarību: centralizētus iepirkumus nav iespējams ietekmēt savu vajadzību nodrošināšanai, iegādāto informācijas sistēmu, tehnisko resursu un tehnisko risinājumu nesaderība, augstas uzturēšanas izmaksas.
Kopā ar citām valsts institūcijām (tiesas, prokuratūra, policija, ieslodzījumu vietas, ministrijas, u.c.) savstarpējiem drošiem sakariem Augstākā tiesa izmanto slēgto Nacionālo telekomunikācijas tīklu NTG (National Telecommunications Backbone), kura darbību nodrošina valsts uzņēmums NISZ (National Infocommunications Service Company). NTG nodrošina valsts iestādēm ātru un drošu piekļuvi valsts informācijas sistēmām, dažādiem reģistriem un datubāzēm, kā arī drošas videokonferences.
Ungārijas Augstākajā tiesā ir ap 350 lietotāji, kurus atbalsta 8 IT darbinieki. Augstākās tiesas telpās izvietots datu centrs un telefoncentrāle, 75% infrastruktūras ir virtualizētas. Valsts tiesu birojs plāno veikt Augstākās tiesas un citu tiesu IT infrastruktūras modernizāciju – Novell aizstāt ar Microsoft AD (aktīvā direktorija), ieviest Microsoft Exchange un Microsoft Office 365 produktus.
Tiesnešiem un virknei darbinieku nodrošināta iespēja strādāt ārpus darbavietas, līdz ar ko ir aktuāla datu noplūdes problēma. Augstākajā tiesā ir ieviesta Drošības informācijas un notikumu pārvaldes sistēma (SIEM), kura nodrošina žurnālfailu automātisko vākšanu no visām tiesas informācijas sistēmām, to apstrādi un analīzi, incidentu izmeklēšanu, sistēmu un lietotāju darbības uzraudzību reālajā laikā un trauksmes celšanu.
Valsts tiesu birojs nodrošina Augstāko tiesu ar centralizēto runas atpazīšanas sistēmu, kas būtiski atvieglo darbu ar audioprotokoliem un dokumentu rakstīšanu. Tāpat Valsts tiesu birojs nodrošina ar citām centralizētām sistēmām: lietvedības sistēmu, personāla reģistru, finanšu uzskaites un materiālo līdzekļu uzskaites sistēmu, algu reģistru, bibliotēkas nomas reģistru, dokumentu un anonīmu lēmumu kopumu, e-mācību sistēmu, videokonferencēm u.c.
Augstākās tiesas komunikācija
Ungārijas Augstākās tiesas komunikāciju nodrošina Preses sekretariāts, tajā ir 3 sekretāri un 3 preses sekretāri. Galvenais komunikācijas avots ir nolēmumu publicēšana – tos publicē gan Augstākās tiesas, gan visu tiesu mājaslapā, izdod arī nolēmumu krājumus. Ungārijas Augstākajai tiesai nav kontu sociālajos tīklos. Mājaslapā publicē vidēji 2–3 preses relīzes dienā. Tiesneši (vai tiesnešu kolēģijas) sagatavo īsu lietas aprakstu preses relīzei tajā pašā dienā, kad spriedums pieņemts, preses sekretāri tikai apstrādā šīs ziņas pirms publicēšanas mājaslapā. Preses centrs raksta relīzes par notikumiem tiesā.
Tiek gatavoti un publicēti mājaslapā video, kur tiesneši ar tiesību zinātniekiem un citu jomu speciālistiem apspriež konkrētas, jau izskatītas lietas. Šie materiāli ir īpaši noderīgi juristiem un tiesībzinātņu studentiem.
Personāla un finanšu vadība
Personāla vadību Augstākajā tiesā nodrošina Personāla nodaļa. Šobrīd tiek veidota jaunā tiesas stratēģija, kur personālam piešķirta svarīga loma. Augstākajā tiesā praksē tiek pieņemti doktoranti. Ļoti bieži praktikanti pēc prakses paliek darbā Augstākajā tiesā.
Ungārijā visiem tiesu darbiniekiem ir īpašs tiesu sistēmas darbinieka statuss, kas ir līdzīgs ierēdņa statusam. Lai kļūtu par tiesas darbinieku, jābūt Ungārijas pilsonim vecumā virs 18 gadiem, juridiskajai izglītībai. Tiesnešu palīgiem (Ungārijā tos sauc par sekretāriem) papildus jānokārto arī profesionālais eksāmens. Katru gadu notiek visu tiesas darbinieku vērtēšana.
Personāls tiek uztverts kā viens no instrumentiem tiesas stratēģiskā mērķa – tiesnešu slodzes samazināšana – sasniegšanai. Lai mazinātu tiesnešu slodzi, divi uzdevumi: 1) lietu administrēšanas sloga samazināšana; 2) zinātniskais atbalsts (zinātniskais atbalsts ir divu veidu: padomnieki – Universitātes pasniedzēji ar juridiskā darbinieka statusu; praktikanti – doktoranti bez juridiskā darbinieka statusa. Šie otrie saglabājas datubāzē, un no turienes aicina darbiniekus, kad ir vakances). Personāla uzskaitei tiek izmantota elektroniskā sistēma, kas ir savienota ar grāmatvedības sistēmu.
Augstākās tiesas budžets ir daļa no visas valsts tieslietu sistēmas budžeta, šogad tiesas budžets ir 11,6 miljoni euro. No tiem 75% tiek izmantoti atalgojumam, 16% – nodokļiem, 8% – precēm un pakalpojumiem, 1% – attīstībai. Ungārijas Augstākā tiesa pati uztur savu ēku, kurā atrodas arī apelācijas tiesa, prokuratūra un Ģenerālprokuratūra.