Daudzpusējie tirgi: ieskats ekonomikā un juridiskā pieredze
Tiesnesis Jānis NEIMANIS piedalījās Eiropas Konkurences tiesību tiesnešu asociācijas, Eiropas Komisijas un Upsalas universitātes rīkotajā konferencē „Daudzpusējie tirgi: ieskats ekonomikā un juridiskā pieredze”
(Upsala, 2015.gada jūnijs)
Konferencē aplūkots daudzpusējo tirgu fenomens, kas faktiski ir jaunums konkurences tiesību sfērā. Daudzpusējie tirgi ir tādi, kuros apstākļi veicina ārējas, daudzpusējas, savstarpēji izdevīgas attiecības. Piemēram, lidostas, Mastercard, Windows, Amazon, Google, Booking.com. Pirmkārt, tās ir platformas – piemērotas tīkliem, shēmām, apmaiņai, mājaslapas, kas lietotājus saved kopā. Otrkārt, tās ir ārējas – viens aģents ietekmē cita aģenta labklājību, pirmajam to neņemot vērā (piemēram, lietotājs Linkedin platformā). Visbeidzot, tās ir daudzpusējas – saved kopā dažādu tipu lietotājus (pretstatā biržai, kur kopā savesti tikai brokeri), piemēram, datoroperētājsistēmas, spēļu konsoles, viedtelefoni (programmētājus un lietotājus); laikraksti, televīzijas kanāli, meklēšanas servisi (reklamētājus un patērētājus); kredītkartes (bankas, veikalus, lietotājus); iepazīšanās servisi; lidostas (pasažierus, lidkompānijas un tirgotājus); konferences (runātājus un auditorijas).
Daudzpusēju tirgu raksturo fenomens – jo vairāk lietotāju platformai, jo izdevīgāk tai pievienoties citiem.
Šādi tirgi ir pakļauti arī konkurences kropļošanas riskam. Piemēram:
-
jauni tīkli prasa kritisko masu (produkta piedāvāšana par velti ir vispārējā stratēģija) – tiesību pārkāpuma risks: izslēgšana no tirgus ar pārāk zemu cenu;
-
divpusējā platformā nepieciešamas abas puses valdē (viena puse maksā mazāk, otra vairāk) – tiesību pārkāpuma risks: pārāk zema cena no vienas puses, pārmērīga cena otrai pusei (vienkāršākais piemērs – ieejas maksa disko klubā meitenēm par velti, puišiem – dārgi jāmaksā);
-
platformas nomaiņa parasti ir jākoordinē ar citiem – tiesību pārkāpuma risks: saskaņota informācijas apmaiņa. Vienlaikus daudzpusējiem tirgiem ir pozitīvi ekonomiskie efekti. Piemēram:
-
tirgus vara, kas radīta ar tīklu, var nebūt pēdējā: MMC, Nintendo un Sega, Sony Playstattion;
-
multiplatformas var savstarpēji konkurēt: Facebook un Linkedin, Windows un Mac, Mastercard un American Express;
-
iejaukšanās vienā pusē var ietekmēt otru pusi: zemākas kredītkartes maksas palielina darījumus ar karti.
Konferencē aplūkota pieredze, kā citviet šādi tirgi tiek regulēti. Piemēram, tas var notikt pašplūsmā, kad konkurents atstāj tirgu dēļ patērētāja lēmuma (Blackberry telefonus vairs nelieto), tas var notikt valstij regulējoši, nosakot dažādas maksas, vai arī attīstot platformu (nosakot pieeju standartiem vai savienojamībai).
Konferencē apskatīta arī ES direktīva 2014/104 par zaudējumu efektīvu piedziņu konkurences tiesību pārkāpuma gadījumā.
Augstākās tiesas izskatīšanā ir vienīgā zaudējumu lieta PKL flote prasībā pret Rīgas brīvostas pārvaldi. Tā būs indikators, vai Latvijā ir iespējama efektīva zaudējumu atlīdzināšana konkurences pārkāpuma gadījumā.