• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Par Administrācijas darbu 2019.gadā

Administrācijas vadība 2019.gadā:
Finanšu un saimniecības nodaļas vadītājs Uldis ČUMA-ZVIRBULIS
Personāla nodaļas vadītāja Gunita ĀRGALE
Komunikācijas nodaļas vadītāja Rasma ZVEJNIECE
Informācijas tehnoloģiju nodaļas vadītājs Pāvels VEĻECKIS
Kancelejas vadītāja Elīna MAJORE
Projektu vadītājs Jānis SUPE, juriskonsulte Ilze LEJA

Ievads

Administrācija ir Augstākās tiesas struktūrvienība, kuras mērķis ir radīt priekšnoteikumus tiesas saskaņotai un optimālai darbībai, lai nodrošinātu likumā noteikto Augstākās tiesas uzdevumu izpildi. 2019. gadā Administrācijas sastāvā bija Kanceleja un četras nodaļas – Personāla nodaļa, Finanšu un saimniecības nodaļa, Komunikācijas nodaļa, Informācijas tehnoloģiju nodaļa. Administrācijā strādāja 20 Administrācijas nodaļu darbinieki un 17 Kancelejas darbinieki.

2019.gads Administrācijai bija būtisks ar jaunām iniciatīvām personālvadībā, dokumentu apritē un projektu vadībā. Gadu Administrācija uzsāka ar strukturālām pārmaiņām: Dokumentu pārvaldības nodaļa tika apvienota ar Kanceleju, kas deva iespēju optimizēt dokumentu apriti tiesā. Tika izveidota jauna vakance – projektu vadītājs. Vakance iegūta reorganizācijas rezultātā, nepalielinot štata vietu skaitu. Abas šīs izmaiņas devušas pozitīvu rezultātu – sakārtoti un vienādoti dokumentu aprites procesi tiesā un attīstīta aktīva Augstākās tiesas dalība gan starptautiskos, gan vietējos projektos.

Finanšu vadība un materiāltehniskais nodrošinājums

2019.gadā Augstākās tiesas budžets bija 5 708 349 euro (t.sk. dotācija no vispārējiem ieņēmumiem), kas ir par 5,3% vairāk nekā 2018.gadā (izmaiņas – palielināts finansējums tiesnešu atalgojumam).

Dokumentu pārvaldība

Veiksmīgi noslēgusies Kancelejas un Dokumentu pārvaldības nodaļas apvienošana, kā rezultātā pārskatīti un pārdalīti darbinieku amata pienākumi, veikta iekšējā darbinieku rotācija. Novērsta darbinieku veikto pienākumu pārklāšanās, panākta lielāka dokumentu un lietu aprites pārskatāmība, palielināta Kancelejas darba efektivitāte un darbinieku savstarpējā aizvietojamība.

Galvenais darba virziens 2019.gadā bija un 2020.gadā būs dokumentu elektronizācija – elektroniskā dokumentu aprite un droša elektroniskā paraksta lietošana. Ar 2019.gada 1.janvāri ieviesta jauna lietvedības sistēma (ALS), lai vienkāršotu un padarītu efektīvāku dokumentu elektronisko apriti, veicinātu elektronisko rezolūciju lietošanu, kā arī izvairītos no nevajadzīgas elektronisko dokumentu drukāšanas un kopēšanas. 2019.gadā turpināja palielināties elektroniski saņemto un nosūtīto dokumentu skaits. Saņemti 2253 sūtījumi ar drošu elektronisko parakstu, tas ir par 38% vairāk nekā 2018.gadā.

Personālvadība

2019.gadā Augstākajā tiesā strādāja vidēji 115 darbinieki un 35 tiesneši.

Tiesneša amatu sakarā ar došanos pensijā atstāja trīs ilggadēji tiesneši, viens tiesnesis atbrīvots no amata veselības stāvokļa dēļ. Atbrīvojoties vakancēm, tika izsludināts konkurss uz vakantajām Krimināllietu departamenta tiesnešu amata vietām. 2019.gadā amatā iecelts viens jauns tiesnesis un 2020.gada februārī darbu uzsāka divas jaunas tiesneses.

2019.gadā darbā pieņemti 16 darbinieki (2018.g. – 12), darba tiesiskās attiecības izbeigtas ar 14 darbiniekiem (2018.g. – 7). Organizēti deviņi ārējie un viens iekšējais amata konkurss, no tiem viens konkurss izbeigts bez rezultāta.

2019.gadā personāla mainības indekss atkal atgriezies vidējā līmenī – 13%. Personāla mainība bijusi ar pozitīvu ievirzi darbinieku karjeras izaugsmē, jo četri tiesnešu palīgi kļuvuši par tiesnešiem, tāpēc izbeiguši darba attiecības ar Augstāko tiesu.

2019.gadā viena no Administrācijas prioritātēm bija iekšējās komunikācijas un mikroklimata uzlabošana Augstākajā tiesā. Dažādu paaudžu darba vidē ļoti svarīga ir ne tikai materiālā motivācija, bet arī nemateriālā motivācija, piemēram, pozitīva darba vide. To, ka tas ir aktuāli un svarīgi mūsu tiesas darbiniekiem, secinājām gan pēc novērtēšanas veidlapām, gan sarunām ar darbiniekiem. Darbinieki neatstāj darbavietu tikai augstākas samaksas dēļ – patiesībā bieži pat svarīgāka par materiālo motivāciju ir viņu sociālā un emocionālā piesaiste darbavietai.

Šajā jomā esam daudz izdarījuši. Izveidots video rullītis ar aicinājumu būt vienotiem, apzināties tiesas misiju un vērtības, būt nozīmīgai kolektīva daļai. Lai veicinātu izpratni par katra vietu un lomu tiesas darbā, struktūrvienības iepazīstinājušas ar savu darbu. Organizētas darbinieku fokusgrupas tikšanās ar mērķi noskaidrot viedokli par darba apstākļu uzlabošanu tiesā.

Ieviests elastīgais darba laiks, šobrīd to izmanto 32 darbinieki. Lai informētu par šo iespēju, notika darbinieku sapulce jaunā online formātā.

Uzlabots jauno darbinieku adaptācijas process – jaunie darbinieki iepazīstas ar struktūrvienību vadītājiem, noskaidro svarīgāko informāciju, kas dod iespēju ātrāk un veiksmīgāk adaptēties jaunajā vidē.

Organizēti darbinieku pieredzes apmaiņas braucieni uz zemākas instances tiesām. Uzlabots virtuvīšu un mācību telpu vizuālais noformējums, izmantojot darbinieku iesūtītas fotogrāfijas.

Šī gada sākumā veicām darbinieku apmierinātības pētījumu, kurā piedalījās 69 respondenti (gandrīz 70% no darbinieku skaita). Būtiskākie secinājumi: darbinieki kopumā ir apmierināti ar darbu Augstākajā tiesā, bet ir nianses, kuras jāuzlabo gan ilggadējiem darbiniekiem, gan jaunajiem.

Sadarbojoties ar Tiesnešu mācību centru un citiem mācību pakalpojumu sniedzējiem, organizēti 98 dažādi kursi un semināri.

Turpinājās angļu valodas nodarbības tiesnešiem. Tiesnešu un darbinieku profesionālā kompetence tika pilnveidota arī ārzemēs, piedaloties semināros un citos pieredzes apmaiņas pasākumos. 2019.gadā tiesneši un darbinieki bijuši 59 komandējumos.

2019.gadā 23 augstskolu studenti izgāja mācību prakses programmu Augstākajā tiesā.

2019.gadā tiesnešiem un darbiniekiem piešķirti 15 Augstākās tiesas apbalvojumi. Vienam tiesnesim piešķirta Tieslietu sistēmas Goda zīme. Diviem tiesnešiem piešķirts Valsts augstākais apbalvojums – Triju Zvaigžņu ordenis.

Informācijas tehnoloģijas

2019.gadā veikta IT infrastruktūras attīstība un modernizācija, ieviešot jaunus tehniskus risinājumus un tehnoloģijas.

Optimizēta un pilnveidota virtuālo serveru infrastruktūra, veikta konfigurācija informācijas sistēmu drošībai. Paaugstināta glabājamo datu drošība, ieviešot jaunu failu serveri un veicot glabājamo datu revīziju un restrukturizāciju.

Modernizēts Augstākas tiesas datortīkls, nomainot astoņus datortīkla komutatorus.

Komunikācija un starptautiskā sadarbība

Pēc iepriekšējā gada, kas bija Latvijas valsts un Latvijas Senāta simtgades gads, 2019.gads Augstākajā tiesā komunikācijas ziņā varētu likties salīdzinoši mierīgs, bez lieliem pasākumiem. Taču izaicinājumu netrūka arī šķietami mierīgajā ikdienā.

Augstākās tiesas komunikācija kļuvusi aktīvāka – reaģējam uz nepatiesiem faktiem, proaktīvāk paužam savu skaidrojumu un viedokļus. Informējot par notikumiem Augstākajā tiesā un par tiesu lietām, uzrakstītas 374 preses relīzes – par 17% vairāk nekā iepriekšējā gadā.

Īpaša mediju uzmanība bija saistībā ar Saeimas deputātu iniciēto ģenerālprokurora atlaišanas pamatu pārbaudi un jaunu ģenerālprokurora amata kandidātu izvirzīšanas kārtības maiņas projektu. Organizētas trīs preses konferences par šo procesu un pārbaudes rezultātiem.

Produktīva Mediju diena – pēc departamentu priekšsēdētāju uzstāšanās tajā par tiesu lietām, kas var būt noderīgas mediju darbā, vairāki mediji rakstīja par Mediju dienā aktualizētajām tēmām, piemēram, par tiesvedības problēmām un kasācijas procesa būtību, par bāriņtiesu lietām.

Augstākās tiesas mājaslapas unikālo apmeklējumu skaits palielinājies par 40%, visvairāk tiek skatīta Judikatūras sadaļa – 55%.

No jauna mājaslapā izveidots Disciplinārtiesas lēmumu klasifikators un paplašināta Vēsturiskās judikatūras sadaļa, pievienojot digitalizētus 1918.– 1940.gada Senāta Apvienotās sapulces un Civilās Kasācijas departamenta spriedumus. Ņemot vērā pieaugošo interesi par „Augstākās Tiesas Biļetena” publikācijām, sākta veidot Biļetena interneta versija, kas dos iespēju pārskatāmi redzēt katra Biļetena saturu un tā publikācijas ērti izmantot citēšanai un atsaucēm.

Izdoti „Augstākās Tiesas Biļetena” divi numuri. Biļetenā publicēts arī publiskais pārskats par Augstākās tiesas darbu 2018.gadā.

Pirmkursnieku dienas studentiem un Senatoru stundas skolēniem notiek jau desmito gadu, bet arvien tām ir daudz interesentu. Pirmkursnieku dienās Augstāko tiesu apmeklēja un ar tiesas priekšsēdētāju tikās 206 studenti no četrām augstskolām. Atsevišķām studentu grupām organizētas tematiskas lekcijas: par tiesību pamatiem, par Tieslietu padomi, Disciplinārtiesu un speciālajām operatīvajām darbībām. Tiesību pamatu stundās piedalījušies 312 skolēni no 11 skolām un Latvijas Universitātes Jauno juristu skolas 50 skolēni. Ēnu dienā bija 17 ēnas senatoriem, tiesneša palīgiem un zinātniskajiem padomniekiem.

Aizvadītajā gadā Augstākā tiesa pirmo reizi piedalījās sarunu festivālā LAMPA. Diskusija „Tiesa. Taisnīgums. Tiesneša mugurkauls” bija plaši apmeklēta un guva pozitīvas atsauksmes.

Augstāko tiesu apmeklēja 23 ārvalstu viesu delegācijas.

Augstākās tiesas muzejā notikušas 68 ekskursijas – ārvalstu delegācijām un viesiem, studentu un skolēnu grupām, Latvijas Senāta senatoru pēctečiem, muzeju darbiniekiem, Bāriņtiesu locekļiem, Valsts valodas centra kolektīvam, Augstākās tiesas jaunajiem darbiniekiem. Esam dalījušies ar savu pieredzi starptautiskā tiesu komunikācijas konferencē Ungārijā, stāstot, kā savu vēsturi izmantojam Augstākās tiesas komunikācijā.

Projektu vadība

Darbu ārējo projektu jomā objektīvi varēs novērtēt ilgākā termiņā, jo darbs pie projektu pieteikumu sagatavošanas projektu konkursos ir laikietilpīgs un rezultāti zināmi pēc ilgāka laika.

Šobrīd galvenais sasniegums ir projekts „Tiesnešu palīgu loma efektīvā Augstākās tiesas darba organizācijā”, kuru finansē Ziemeļvalstu Ministru padome. Projekta ietvaros astoņiem tiesnešu palīgiem no visiem departamentiem bijusi iespēja piedalīties pieredzes apmaiņas vizītēs Islandes, Somijas, Zviedrijas un Norvēģijas Augstākajās tiesās, tiekoties ar šo tiesu tiesnešu palīgiem. Gūta vērtīga pieredze, kā tiek organizēta tiesneša un palīga sadarbība citās valstīs, kā arī ierosme tiesnešu palīgu darba efektīvākai organizēšanai.

Sagatvošanā ir trīs projektu pieteikumi – divi Eiropas Komisijas projektu konkursam, viens – Ārlietu ministrijas projektu konkursam.

Veiksmīgi uzsākts iekšējais projekts darbinieku pieredzes apmaiņas braucieniem uz zemākas instances tiesām. Augstākās tiesas darbinieki guvuši pieredzi un kontaktus Jelgavas tiesās, Administratīvajā apgabaltiesā, Rīgas rajona tiesas Jūrmalas un Tukuma tiesu namos. Braucieni uzlabojuši sadarbību starp darbiniekiem dažādu instanču tiesās, kā arī starp dažādām Augstākās tiesas struktūrvienībām. Projektu vadītājs koordinēja arī Augstākās tiesas iesaisti sarunu festivālā LAMPA.

Kā iekšējs projekts tika realizēta jaunas dokumentu pārvaldības sistēmas ALS ieviešana, kā arī semināri darbiniekiem par dokumentu noformēšanu tiesā.

Kopsavilkums

Būtiskākie sasniegumi 2019.gadā:

  • Pozitīvs Valsts kontroles atzinums par 2018.gadu – finanšu vadības sistēma nodrošina skaidru un patiesu informāciju par Augstākās tiesas finansiālo stāvokli, iekšējā kontroles sistēma nodrošina valsts budžeta līdzekļu izlietošanas efektīvu kontroli;

  • Pabeigti telpu remonti, nodrošināti ergonomiskie palīglīdzekļi darba vides uzlabošanai;

  • Vidēji par 11% palielināts atalgojums tiesnešu atbalsta personālam – palīgiem, konsultantiem, padomniekiem, tiesas sekretāriem;

  • Aktīva dalība starptautiskos projektos – tiesnešu palīgu pieredzes apmaiņas braucieni uz Islandes, Somijas, Zviedrijas un Norvēģijas Augstākajām tiesām;

  • Efektīvi personāla saliedēšanas projekti – būtisks nemateriālais motivācijas instruments, kas dod iespēju darbiniekiem labāk izprast tiesas kopējo vīziju, sasniedzamos mērķus, veicināt savstarpēju sadarbību starp struktūrvienībām;

  • Optimizēta un vienkāršota dokumentu aprite, veicot Dokumentu pārvaldības nodaļas pievienošanu Kancelejai un ieviešot jaunu dokumentu pārvaldības sistēmu ALS;

  • Proaktīva komunikācija ar sabiedrību – sarunu festivāls LAMPA, vairāk un plašākas preses relīzes;

  • Latvijas uzņēmēju aptauja par informētību un saskarsmi ar Augstāko tiesu – noderīgs materiāls tiesas darba uzlabošanai un efektivizēšanai;

  • Augstākas tiesas datortīkla modernizācija, veicot datortīkla komutatoru nomaiņu un nodrošinot mobilās darbstacijas tiesnešiem un padomniekiem. Administrācijas prioritātes 2020.gadā:

  • Efektīva finanšu vadība, aktualitāte – tiesas darbinieku atalgojuma sistēmas sakārtošana;

  • Iekšējās komunikācijas un mikroklimata uzlabošana, savstarpējas sadarbības veicināšana starp struktūrvienībām;

  • Individuāla mācību vajadzību analīze, darbinieku motivācija profesionālai attīstībai un mērķu sasniegšanai, vadītāju kompetenču attīstība;

  • Sarakstes dokumentu elektroniskā aprite visā tiesā; ar drošu elektronisko parakstu parakstītu dokumentu skaita palielināšana tiesvedībā;

  • Interaktīva materiālu vizualizācija par Latvijas Senātu 1918-1940 Augstākās tiesas muzejā;

  • Atjaunotā Senāta 25 gadu jubileja;

  • Jauna brošūra par Augstāko tiesu latviešu un angļu valodā;

  • Tiesas darbinieku iesaiste starptautiskos projektos.