NODAĻU VADĪTĀJI
Finanšu un saimniecības nodaļa – Uldis Čuma-Zvirbulis
Dokumentu pārvaldības nodaļa – Jana Čaša
Personāla nodaļa – Gunita Ārgale
Komunikācijas nodaļa – Rasma Zvejniece
Informātikas nodaļa – Pāvels Veļeckis
Administrācijas struktūra un funkcijas
Administrācija ir Augstākās tiesas struktūrvienība, kuras mērķis ir radīt priekšnoteikumus tiesas saskaņotai un optimālai darbībai, lai nodrošinātu likumā noteikto Augstākās tiesas uzdevumu izpildi. Saskaņā ar likuma „Par tiesu varu” 50.1 pantu Augstākās tiesas Administrācijai ir šādas funkcijas:
-
veikt finanšu vadību;
-
gādāt par materiāltehnisko nodrošinājumu;
-
kārtot lietvedību;
-
organizēt personālvadību un mācības;
-
nodrošināt saziņu ar sabiedrību;
-
veikt starptautisko sadarbību.
2010. gadā Augstākās tiesas Administrācijai nākusi klāt jauna funkcija – Tieslietu padomes darba nodrošināšana, kas ievērojami palielinājusi darba apjomu.
Administrācija budžeta iespēju robežās 2012. gadā turpināja darbu visās likuma „Par tiesu varu” noteiktajās darbības jomās, saskaņā ar Augstākās tiesas stratēģiju un darba plānu 2012.gadam.
2012. gadā Administrācijā strādāja 22 darbinieki.
Finanšu vadība un materiāltehniskais nodrošinājums
Budžets. Likumā „Par valsts budžetu 2012. gadam” Augstākajai tiesai tika piešķirts budžets 2 939 858 Ls, kas, salīdzinot ar 2011. gadu, ir par 20 951 Ls jeb 1 % mazāk.
Finansējums samazinājās, jo 2011. gadā bija piešķirti papildu līdzekļi kompensāciju izmaksai Augstākās tiesas tiesnešiem saistībā ar tiesnešu atalgojuma iekļaušanu vienotajā atalgojumu sistēmā (Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums, likuma „Par tiesu varu” pārejas noteikumu 38. pants).
Augustā tika izstrādāts likumprojekts „Grozījumi likumā „Par valsts budžetu 2012. gadam””, ar kuru Augstākajai tiesai piešķirts finansējums 10 000 latu divām prioritātēm – tiesu prakses pētījumu veikšanai un Tieslietu padomei.
Augstākās tiesas 2013. gada budžeta projekts, salīdzinot ar 2012. gadu, ir palielinājies no 2 939 858 Ls līdz 3 185 191 Ls, kas ir par 245 333 Ls jeb 8 % vairāk. 2013. gadā ir panāktas pozitīvas izmaiņas – piešķirts 10 000 Ls finansējums tiesu prakses pētījumiem un 25 986 Ls Tieslietu padomes darba nodrošināšanai. Finansējums piešķirts atvaļinājuma pabalstu nodrošināšanai (Ls 30 000), Augstākās tiesas darbinieku veselības apdrošināšanai (Ls 17 100), Augstākās tiesas tiesnešu apmācībai un starptautiskajai sadarbībai (Ls 20 000). Iepriekšējos gados mācībām nepieciešamie līdzekļi tika ņemti, samazinot finansējumu citām aktivitātēm.
Materiāltehniskais nodrošinājums. Organizēti 5 iepirkumi, noslēgti 44 līgumi Augstākās tiesas darba nodrošināšanai. Veikta videonovērošanas sistēmas paplašināšana, remonts četros sanitārtehniskajos mezglos un centrālajā kāpņu telpā 212 m2 platībā, restaurēti septiņi galdi 146.zālē un izgatavotas jaunas galda virsmas Augstākās tiesas caurlaižu postenī.
Iekšējā kontroles sistēma
Turpinājās iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošana un regulāra tās uzraudzība, nodrošinot trūkumu savlaicīgu novēršanu. Saskaņā ar Augstākās tiesas iekšējās kontroles sistēmas plānu aktualizēts Administrācijas nolikums, Komunikācijas nodaļas, Finanšu un saimniecības nodaļas un Krimināllietu tiesu palātas kancelejas nolikums. Izstrādāts Administrācijas darba plāns 2012. gadam saskaņā ar Augstākās tiesas darbības stratēģiju 2011.-2013. gadam, Iekšējās kontroles sistēmas plāns un Augstākās tiesas tālākizglītības plāns 2012. gadam.
Kopumā 2012. gadā izdoti 32 rīkojumi organizatoriskajos jautājumos un 22 organizatoriskie dokumenti (kārtības, instrukcijas, nolikumi) vai to grozījumi.
Lietvedība
Nodrošināta vienota lietvedības politika un turpināta lietvedības sistēmas attīstība.
2012. gadā no fiziskām un juridiskām personām Augstākajā tiesā saņemti 3969 dokumenti (2011. gadā – 3815), nosūtīti 3269 dokumenti (2011. gadā – 3237). Saņemtas 12 807 tieslietas un ar tiesvedības procesu saistītie dokumenti (2011. gadā – 13 341). Nosūtīti 44 816 pasta sūtījumi – par 25 % vairāk nekā iepriekšējā gadā.
Turpināja pieaugt elektroniski saņemto dokumentu skaits. Ar drošu elektronisko parakstu saņemti ap 350 sūtījumi. Elektroniskā sarakste kļūst arvien populārāka, pašlaik sarakste ar Tiesu administrāciju, Finanšu un citām ministrijām pārsvarā notiek elektroniski, izmantojot drošu elektronisko parakstu. Elektroniskās dokumentu aprites attīstību un efektivitāti kavē normatīvā regulējuma un vienotas koncepcijas trūkums šajā jautājumā.
Iesniegumu likuma grozījumi (spēkā no 18.04.2012.) atvieglo saraksti ar pastāvīgiem sūdzētājiem: nav jāpaziņo par iesnieguma saņemšanu, kad neprasa atbildi pēc būtības, otru tādu pašu iesniegumu var atstāt bez izskatīšanas.
No 2012. gada septembra privātpersonas var iesniegt iesniegumus valsts iestādēm portālā www.latvija.lv. Tas ir vienotais valsts un pašvaldību pakalpojumu portāls, kuru uztur Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Iesniedzējs var iesniegt pieteikumu, identificējoties ar bankas karti. Saskaņā ar Iesniegumu likuma grozījumiem šis veids pielīdzināms elektroniskiem iesniegumiem, kas parakstīti ar elektronisko parakstu. 2012. gadā tiesai neviens iesniegums netika iesniegts, 2013. gada janvārī ir ienākuši divi iesniegumi.
Personālvadība
Turpināta personāla politikas pilnveidošana, budžeta iespēju robežās atbalstīta tiesnešu un darbinieku profesionālā izaugsme.
Personāls. Gada sākumā Augstākajā tiesā strādāja 112 darbinieki un 51 tiesnesis, beigās 118 darbinieki un 51 tiesnesis.
Procentuāli lielākais skaits no darbiniekiem ir tiesnešu palīgi un kanceleju darbinieki: 45% – tiesnešu palīgi, 25% – kanceleju darbinieki, 22% – Administrācijas darbinieki, 8% – pārējie. Augstākajā tiesā 2012.gadā amata pienākumus uzsācis pildīt 1 tiesnesis, 1 tiesnesis atbrīvots no amata pienākumu pildīšanas.
Darbinieku atlase. 2012. gadā darbā pieņemti 30 jauni darbinieki un darba attiecības izbeigtas ar 24 darbiniekiem. 7 darbinieces devās bērna kopšanas atvaļinājumā un uz viņu prombūtnes laiku darbā pieņemti jauni darbinieki.
Personāla kustība būtiski palielinājusies – kopējais personāla mainības indekss 2011. gadā bija 15%, 2012. gadā jau 22 %. Vislielākā personāla mainība joprojām ir Civillietu tiesu palātas kancelejā – 64 % (2011. gadā – 50 %), kas būtiski ietekmē kancelejas darba efektivitāti.
Organizēti 5 iekšējie un 10 ārējie amatu konkursi, no kuriem 1 konkurss beidzās bez rezultāta. Personāla atlasē veiksmīgi izmantota praktiskā zināšanu pārbaude – testi un kāzusi.
Tālākizglītība. Sadarbojoties ar Tiesnešu mācību centru un citiem mācību pakalpojumu sniedzējiem, kopumā tika organizēti 58 dažādi kursi un semināri, kuros tiesneši un darbinieki uzlaboja savas profesionālās zināšanas, pilnveidoja prasmes un iemaņas. Tiesnešu un darbinieku profesionālā kompetence tika pilnveidota arī ārzemēs, piedaloties semināros un citos pieredzes apmaiņas pasākumos. Turpinājās angļu valodas nodarbības 3 tiesnešu grupām.
19 augstskolu studenti izgāja mācību prakses programmu Augstākajā tiesā. Sadarbībā ar Senāta Administratīvo lietu departamenta priekšsēdētāju Veroniku Krūmiņu uzsākts jauns projekts – interesentiem piedāvāta ilglaicīga prakses vieta Senāta Administratīvo lietu departamentā.
Motivācijas sistēma. 2011. gadā sāka parādīties pirmās pozitīvās izmaiņas darbinieku materiālās motivēšanas jomā, kas turpinājās arī 2012. gadā. Jau trešo reizi veikta visu darbinieku novērtēšana, kas dod iespēju novērtēt kompetences, darba pienākumu izpildi un apzināt darba veicinošos un kavējošos faktorus.
4 tiesneši un 11 darbinieki saņēma Augstākās tiesas apbalvojumu – Atzinības rakstu. 2 tiesneši un 1 darbinieks saņēma Augstākās tiesas 20 gadu Izdienas nozīmi, 4 darbinieki – 15 gadu Izdienas nozīmi, 2 darbinieki – 10 gadu Izdienas nozīmi. 7 tiesneši un 1 bijušais tiesnesis apbalvoti ar Tieslietu sistēmas Goda zīmi.
Darba aizsardzība. Turpinājās darba aizsardzības sistēmas pilnveidošana un visi pasākumi tās ietvaros tiek veikti saskaņā ar Darba aizsardzības likumu un citiem normatīvajiem aktiem, kas reglamentē nodarbināto drošību un veselības aizsardzību.
Informācijas tehnoloģijas
Iespēju robežās turpinājās Augstākās tiesas datorsistēmas attīstība, pilnveidojot to ar mūsdienīgām tehnoloģijām. Attīstīta virtuāla serveru infrastruktūra un datu glabāšanas sistēma, nodrošināts jauns stabils interneta pieslēgums, kas veidots uz diviem neatkarīgiem pieslēguma kanāliem, pārkonfigurēts datortīkla drošības risinājums, paaugstinot datortīkla drošības līmeni.
Sadarbībā ar Tiesu administrāciju projekta „Tiesu modernizācija Latvijā” ietvaros 146. un 213. tiesas sēžu zālēs ir ieviesti videokonferences un sēžu audio ierakstu risinājumi. Krimināllietu tiesu palāta savā darbā aktīvi izmantojusi tehnisko nodrošinājumu tiesas sēžu gaitas audio ierakstīšanai, kā arī veiksmīgi rīkojusi 3 videokonferences ar Olaines cietuma slimnīcu, lai nodrošinātu apsūdzēto piedalīšanos tiesas sēdē.
Komunikācija un starptautiskā sadarbība
Saziņa ar sabiedrību. Uzrakstīti 124 paziņojumi par notikumiem, disciplinārkolēģijas, Disciplinārtiesas un Tieslietu padomes darbību, 148 – par tiesas sēdēm. Sagatavotas arī 146 atbildes un priekšsēdētāja vai tiesnešu viedokļi par dažādiem ar tiesas, Tieslietu padomes, disciplinārkolēģijas un Disciplinārtiesas darbu saistītiem jautājumiem, kā arī citiem jautājumiem. Visvairāk jautājumu uzdots saistībā ar tiesnešu disciplinārlietām, tāpat aktuālas tēmas aizvadītajā gadā bija Balvu policistu lieta un pierādījumi kriminālprocesā, grozījumi Kriminālprocesa likumā, tiesnešu algu jautājums Satversmes tiesā, Ministru kabineta pārstāves Reines pārmetumi tiesām par ECT zaudētām lietām, videokonferences ieviešana tiesas procesā.
Sagatavotas atbildes uz 990 žurnālistu jautājumiem par konkrētām tiesu lietām. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, žurnālistu interese par konkrētām tiesu lietām turpina pieaugt (2011. gadā – 945 jautājumi).
Augstākās tiesas mājaslapu apmeklēja vidēji 15 483 unikālie apmeklētāji mēnesī. Kopā mājaslapa gada laikā aplūkota 575 862 reizes (2011. gadā attiecīgi 14 207 un 551 688). Sadarbībā ar Judikatūras nodaļu mājaslapā izveidots judikatūras nolēmumu klasifikators civillietās un administratīvajās lietās pēc lietu kategorijām, krimināllietās – pēc likuma normām, savukārt sadarbībā ar Ministru kabineta pārstāvja cilvēktiesību institūcijās biroju izveidots latviski tulkoto ECT nolēmumu klasifikators. Vēl starp nozīmīgākajiem jaunievedumiem mājaslapā minams vēsturiski nozīmīgu 1990.-1995. gada Augstākās tiesas plēnuma lēmumu arhīvs.
Esošajā mājaslapā nav iespējams pašiem veikt tehniskas izmaiņas un uzlabojumus, tās administrēšana kļūst aizvien darbietilpīgāka un problemātiskāka, tādēļ sākts izstrādāt jaunu mājaslapu, plānots, ka tā sāks darboties 2013. gada pirmajā ceturksnī. Būtiskākie uzlabojumi jaunajā mājaslapā būs automātiska Tiesu informatīvās sistēmas datu integrēšana tiesas kalendārā, tādējādi samazinot laika patēriņu lapas administrēšanā, kā arī izveidotas atsevišķas Judikatūras un Tieslietu padomes sadaļas.
Augstākās tiesas publiskais pārskats par 2011. gadu publicēts Augstākās tiesas Biļetenā un lasāms tiesas mājaslapā. Izdoti divi Biļetena numuri: Nr.4 – 300 eksemplāru, Nr.5 – 400 eksemplāru tirāžā. Nosūtīti visām tiesām un citām tiesu sistēmas iestādēm, Latvijas Nacionālajai bibliotēkai, publiskajām un augstskolu bibliotēkām, ECT un EST bibliotēkām, augstskolu juridiskajām fakultātēm, ievietots mājaslapā.
Izdota brošūra angļu valodā par Augstāko tiesu, ietverot tajā informāciju par Augstākās tiesas vietu Latvijas tiesu sistēmā, tiesas spriešanas procesu un tiesas vēsturi.
Pirmo gadu Senāta nolēmumu krājuma izdevējs bija valsts SIA „Latvijas Vēstnesis”, bet sagatavoja pati Augstākā tiesa. Nolēmumu atlasi un apstrādi veica Senāta departamenti, bet krājuma sastādīšanu, rediģēšanu un korektūru – Komunikācijas nodaļa. Krājums izdots 150 eksemplāru tirāžā, taču izrādījās pieprasīts un jau kļuvis par bibliogrāfisku retumu. Priekšvārds un nodaļu anotācijas tulkotas angļu valodā, krājums nosūtīts ECT un EST bibliotēkām.
Konferences. Sadarbībā ar Rīgas Juridisko augstskolu organizēta starptautiska konference „Nacionālo augstāko tiesu loma cilvēktiesību nodrošināšanā”. Tās darbā piedalījās un referēja ECT tiesneses I.Ziemele un D.Jočiene, Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Polijas Augstāko tiesu tiesneši, Satversmes tiesas priekšsēdētājs un RJA mācībspēki. Konferences referāti un diskusiju apkopojums publicēts Augstākās tiesas biļetenā.
Sadarbībā ar Latvijas Universitāti organizēta Tiesnešu konference. Pirms konferences veikta apgabaltiesu un rajonu (pilsētu) tiesu tiesnešu aptauja par aktuālām tēmām, kam atbilstoši veidota konferences programma, akcentējot tiesnešu profesionālās darbības novērtēšanu, cilvēktiesību jautājumus un tiesību nozaru aktualitātes. Konferences darbā bija aicināti piedalīties arī advokāti, notāri, prokurori. Konferences referāti un diskusiju apkopojums publicēts Augstākās tiesas biļetenā un pieejami tiesas mājaslapā.
Sadarbība ar izglītības iestādēm. Turpināta tradīcija aicināt ar Augstāko tiesu iepazīties augstskolu juridisko fakultāšu un programmu 1. kursu studentus. Pirmkursnieku dienās Augstāko tiesu apmeklēja un ar priekšsēdētāju tikās 13 studentu grupas, kopā aptuveni 350 studenti no LU, RSU, Turības, Rēzeknes Augstskolas, Daugavpils Universitātes, Baltijas Starptautiskās akadēmijas, RTU un Juridiskās koledžas. Speciāla programma tika veidota LU komunikācijas programmas studentiem. Turpinātas arī tiesību zinību stundas skolēnu grupām. Augstākā tiesa iesaistījās Junior Achievment-Latvia organizētajā Ēnu dienā un tiesā „ēnoja” 15 skolēni.
Mājaslapā izveidotas sadaļas studentiem un skolēniem, kur pārskatāmā veidā sagatavota informācija par ekskursiju un mācību stundu piedāvājumu skolēniem, kā arī informācija studentiem par pirmkursnieku dienām, tematiskām lekcijām, tiesas sēžu apmeklējumu, tiesas materiālu pieejamību un prakses iespējām.
Iekšējā komunikācija un korporatīvie pasākumi. 2012. gadā iekšlapā ievietotas 337 ziņas un paziņojumi, regulāri papildinātas un aktualizētas visas sadaļas.
Stiprinot kolektīvu vienojošu korporatīvo vidi, organizēts Latvijas Republikas proklamēšanas dienai veltīts svinīgs pasākums, decembrī – Temīdas balvu pasniegšana. Augstākās tiesas priekšsēdētājs un Administrācija darbinieku sapulcē sveica 15 darbiniekus, kas 2012. gadā saņēma augstākās izglītības dokumentus. Tiesneši un darbinieki Ziemassvētku akcijā savāca ziedojumus Rudzātu internātpamatskolai.
Starptautiskā sadarbība. 2012. gadā Augstāko tiesu apmeklēja 12 ārvalstu delegācijas: Polijas, Igaunijas un Lietuvas Augstāko tiesu un Tadžikistānas Konstitucionālās tiesas delegācija, ECT tiesneses Ineta Ziemele un Danute Jočiene, ANO neatkarīgais eksperts Dr. Cefas Lumina, Eiropas Komisijas Tieslietu Ģenerāldirektoriāta pārstāvji, Somijas Turku apelācijas apgabaltiesas darbinieki, Vācijas pētnieciskās žurnālistikas studentu grupa, ASV advokātu grupa no Ziemeļkarolīnas, Bavārijas administratīvo tiesnešu biedrības delegācija, Minhenes Ludviga Maksimiliana universitātes Juridiskās fakultātes profesors Reinholds Geimers.
Augstākās tiesas muzejs. Novadītas 32 ekskursijas ārvalstu viesiem, skolēniem, studentiem un citām interesentu grupām. Saņemts Latvijas Tiesību institūta dāvinājums – 1938.- 1939. gadā izdotas grāmatas „Tiesu pils”, „Tiesu pils atklāšana” un „Darbam un tiesībām – Latvijas Senāta apvienotās sapulces priekšsēdētājam A.Gubenim veltīts rakstu krājums”.
Secinājumi
Augstākās tiesas Administrācija stratēģiskās attīstības plānā 2011.-2013. gadam noteiktos uzdevumus kopumā pildījusi sekmīgi. Būtiskākie sasniegumi 2012. gadā:
-
pozitīvs Valsts kontroles atzinums par 2011. gadu – finanšu vadības sistēma nodrošina skaidru un patiesu informāciju par Augstākās tiesas finansiālo stāvokli, iekšējā kontroles sistēma nodrošina valsts budžeta līdzekļu izlietošanas efektīvu kontroli;
-
2012. gada budžeta grozījumos „izcīnīts” finansējums tiesu prakses pētījumiem un Tieslietu padomes darba nodrošināšanai;
-
2013. gada budžetā piešķirti finanšu līdzekļi tiesu prakses pētījumiem, Tieslietu padomes darba nodrošināšanai, tiesas darbinieku atvaļinājuma pabalstiem un veselības apdrošināšanai, kā arī mācībām un starptautiskajai sadarbībai;
-
Augstākajā tiesā ir sakārtota darba vide, tiesneši un darbinieki ir nodrošināti ar darba vajadzībām atbilstošu tehniku;
-
īstenojot Augstākās tiesas mērķiem atbilstošu personāla politiku, Augstākās tiesas tiesnešiem atbalstu sniedz izglītoti, profesionāli un motivēti darbinieki;
-
lietvedības sistēma nodrošina ātru un kvalitatīvu dokumentu apstrādi;
-
regulāra un kvalitatīva komunikācija, izmantojot gan sadarbību ar medijiem, gan mājaslapu, gan organizējot publiskos pasākumus, nodrošina izpratnes par tiesu varu veicināšanu sabiedrībā.
Prioritātes 2013. gadā
-
Dalība Augstākās tiesas stratēģijas 2014.-2016. gadam izstrādē;
-
Efektīva finanšu vadība;
-
Kvalitatīvu un darba apjomam atbilstošu personāla resursu nodrošināšana, personāla mainības samazināšana;
-
Senāta 95. gadadienas jubilejas pasākumi.