Nodaļu vadītāji:
Finanšu un saimniecības nodaļa – Uldis ČUMA-ZVIRBULIS
Dokumentu pārvaldības nodaļa – Jana ČAŠA (līdz 22.05.2014.), Jānis SUPE (no 01.06.2014.)
Personāla nodaļa – Gunita ĀRGALE
Komunikācijas nodaļa – Rasma ZVEJNIECE
Informācijas tehnoloģiju nodaļa – Pāvels VEĻECKIS
ADMINISTRĀCIJAS STRUKTŪRA UN FUNKCIJAS
Administrācija ir Augstākās tiesas struktūrvienība, kuras mērķis ir radīt priekšnoteikumus tiesas saskaņotai un optimālai darbībai, lai nodrošinātu likumā noteikto Augstākās tiesas uzdevumu izpildi. Administrācijā ir piecas nodaļas: Personāla nodaļa, Finanšu un saimniecības nodaļa, Komunikācijas nodaļa, Informācijas tehnoloģiju nodaļa, Dokumentu pārvaldības nodaļa. No 2014.gada 1.janvāra Administrācijas pakļautībā ir arī Augstākās tiesas Kanceleja.
Saskaņā ar likuma „Par tiesu varu” 50.1 pantu Augstākās tiesas Administrācijai ir šādas funkcijas: veikt finanšu vadību; gādāt par materiāltehnisko nodrošinājumu; kārtot lietvedību; organizēt personālvadību un mācības; nodrošināt saziņu ar sabiedrību; veikt starptautisko sadarbību. Kopš 2010.gada Augstākās tiesas Administrācijai nākusi klāt jauna funkcija – Tieslietu padomes darba nodrošināšana, kas ievērojami palielinājusi darba apjomu.
ADMINISTRĀCIJAS DARBĪBA 2014.GADĀ
2014.gadā Administrācijā strādāja 23 Administrācijas nodaļu darbinieki un 25 kancelejas darbinieki.
Augstākās tiesas Administrācija turpināja darbu visās likuma „Par tiesu varu” noteiktajās darbības jomās saskaņā ar Augstākās tiesas stratēģiju un darba plānu 2014.gadam.
FINANŠU VADĪBA UN MATERIĀLTEHNISKAIS NODROŠINĀJUMS
Budžets. Likumā „Par valsts budžetu 2014.gadam” Augstākajai tiesai piešķirts budžets 4 840 109 euro, t.sk. ārvalstu finanšu palīdzība 14 035 euro (pasākumiem „Pretterorisma pasākumu izmantošana drošības uzlabošanai Eiropā – to ietekme, leģitimitāte un efektivitāte” un „Pieredzes apmaiņa starp Baltijas valstu Augstākajām tiesām un Ziemeļvalstu Augstākajām administratīvajām tiesām”), ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2134 euro, kas, salīdzinot ar 2013.gadu, ir par 287 626 euro, jeb 6,3 % vairāk.
2014.gadā piešķirts finansējums jaunajām politikas iniciatīvām šādā apmērā: informācijas tehnoloģiju uzturēšana un attīstība – 130 264 euro, infrastruktūras attīstība (remonti) – 49 695 euro, tiesas spriedumu un nolēmumu anonimizēšana – 23 519 euro, tiesas procesa un lēmuma tulkojumu nodrošināšana personām, kuras neprot valsts valodu – 31 145 euro, mēneša darba algas izlīdzināšana ar 2014.gada 1.janvāri – 57 198 euro. Kopā – 291 821 euro.
2015.gadā Augstākās tiesas budžets ir apstiprināts 4 877 900 euro apmērā, salīdzinot ar 2014.gadu, tas ir par 37 791 euro vairāk. Galvenās prioritātes 2015.gada budžetā: zinātniski analītiskās nodaļas izveidošana – 67 550 euro, digitālās audio ierakstu sistēmas iegāde, lai nodrošinātu audio protokolu ierakstus atbilstoši Civilprocesa likuma prasībām – 38 350 euro, Krimināllietu tiesu palātas telpu remonts, jauna materiāltehniskā nodrošinājuma iegāde – 85 500 euro, darbinieku atalgojuma palielināšana vidēji par 8 % – 143 249 euro. Kopā: 334 649 euro.
Telpas un materiāltehniskais nodrošinājums. Būtiskākie darbi: logu un radiatoru nomaiņa; telpu remonti; kondicionieru uzstādīšana tiesas sēžu zālēs; metāla nožogojuma demontāža un jauna koka apdare 213.tiesas sēžu zālē.
2015.gadā plānots: turpināt logu un radiatoru nomaiņu; bijušās Krimināllietu tiesu palātas telpu remonts; mēbeļu iegāde (10–15 kabineta iekārtas); pārvietojamo kondicionieru uzstādīšana tiesnešu kabinetos, kuros tas ir tehniski iespējams.
IEKŠĒJĀS KONTROLES SISTĒMA
Izdoti 42 rīkojumi organizatoriskajos jautājumos un 19 organizatoriskie dokumenti (kārtības, instrukcijas, nolikumi) vai to grozījumi. Regulāri veikta iekšējas kontroles sistēmas uzraudzība, nodrošinot trūkumu savlaicīgu novēršanu.
LIETVEDĪBA
Saņemti un nosūtīti dokumenti. 2014.gadā no fiziskām un juridiskām personām Augstākajā tiesā saņemti 3257 dokumenti (par 3% vairāk nekā 2013.gadā), nosūtīti 2346 (par 7% mazāk nekā 2013.gadā). Sūtījumu skaita samazinājums saistīts ar gatavošanos Krimināllietu tiesu palātas likvidācijai – no 2014.gada 1.jūlija Krimināllietu tiesu palātas sūtījumu skaits būtiski samazinājās.
Elektroniskie dokumenti. Saņemti 772 sūtījumi ar drošu elektronisko parakstu (2013.gadā – 521), tas ir par 32,5 % vairāk nekā 2013.gadā. Par 115% vairāk e-pastā saņemti vienkārši sūtījumi bez droša elektroniskā paraksta – 354 (2013.gadā – 164). Visbiežāk šādos sūtījumos uzdoti jautājumi par tieslietu virzību, kā arī lūgts izsniegt nolēmumu kopijas.
PERSONĀLVADĪBA
Personāls. Gada sākumā Augstākajā tiesā strādāja 117 darbinieki un 52 tiesneši, gada beigās – 110 darbinieki un 47 tiesneši. No 2015.gada ir samazināts Augstākās tiesas tiesnešu skaits – no 53 uz 48. Augstākajā tiesā no darbiniekiem 85% ir sievietes un 15% vīrieši. Tiesneši – 62% sievietes un 38% vīrieši.
2014.gadā darbā pieņemts 21 darbinieks, darba tiesiskās attiecības izbeigtas ar 28 darbiniekiem. Personāla kustība, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir palielinājusies – kopējais personāla mainības indekss 2013.gadā bija 17%, 2014.gadā – 23%. Augsta personāla mainība joprojām ir Kancelejas Civillietu tiesu palātas sekretariātā – 60%. Personāla mainību ietekmēja Krimināllietu tiesu palātas darbības izbeigšana gada beigās, kā rezultātā tika likvidētas štata vietas. Būtiski palielinājusies arī tiesnešu palīgu rotācija, īpaši Administratīvo lietu departamentā, kas varētu būt skaidrojams ar palīgu vēlmi iegūt jaunu darba pieredzi un iespēju saņemt lielāku atalgojumu.
No 2015.gada janvāra katram departamentam izveidota jauna amata vieta – zinātniski analītiskais padomnieks, kas paplašinās karjeras iespējas esošajiem palīgiem, kā arī dos iespēju piesaistīt atbilstošu zinātniski analītisko personālu. Izvērtējot padomnieku reālo darbību un ieguldījumu departamenta darbā, nākotnē plānots veidot zinātniski analītisko nodaļu.
78% Augstākajā tiesā strādājošo darbinieku ir augstākā izglītība, 10% studē augstskolā un 12% (tehniskajam personālam) ir vidējā izglītība. Maģistra grāds ir 75% no visiem tiesnešu palīgiem.
2014.gadā 8 tiesneši atbrīvoti no amata pienākumu pildīšanas, 5 uzsākuši pildīt tiesneša pienākumus, t.sk. 1 tiesnesis, kuram tika pagarināts vakances pienākumu pildīšanas termiņš uz vēl 2 gadiem, 1 tiesnese atgriezās Augstākajā tiesā pēc 10 gadu termiņa tiesneša amata pienākumu pildīšanas Satversmes tiesā, 1 tiesnesis uz 10 gadiem ievēlēts par Satversmes tiesas tiesnesi. Divdesmit gadu Izdienas nozīmi, 3 tiesneši – Piecpadsmit gadu Izdienas nozīmi, 3 tiesneši un 5 darbinieki – Desmit gadu Izdienas nozīmi. Divi tiesneši izvirzīti un apbalvoti ar Tieslietu sistēmas Goda zīmi, viens darbinieks saņēma Valsts apbalvojumu – Atzinības krustu.
Darba aizsardzība. Augstākajā tiesā ir ieviesti darba drošības pasākumi atbilstoši normatīvajiem aktiem, veikta darba risku novērtēšana, darba vietas un darba veida novērtēšana, aktualizētas darba aizsardzības instrukcijas.
INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJAS
Augstākās tiesas informācijas tehnoloģiju infrastruktūras modernizācijas ietvaros paplašināta centralizētā datu glabāšanas sistēma, nomainīti divi tehniski nolietotie serveri un ieviesta jaunāka servera operētājsistēma. Četras tiesas zāles aprīkotas ar audio ierakstu aparatūru tiesas sēžu gaitas fiksēšanai.
Tiesneši nodrošināti ar jauniem datoriem, savukārt vecie datori modernizēti un nodoti darbinieku lietošanai. Visiem datoriem ieviesta jaunākā operētājsistēma. Iegādāti 20 tīkla printeri un jauns kopētājs Kancelejai. Katrs departaments nodrošināts ar portatīvo datoru.
KOMUNIKĀCIJA UN STARPTAUTISKĀ SADARBĪBA
Ziņas un mediju jautājumi. Uzrakstīti 189 paziņojumi par notikumiem, disciplinārlietām un Tieslietu padomes darbību, 193 – par tiesas sēdēm. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, palielinājies ziņu skaits par notikumiem Augstākajā tiesā, jo bija vairāk pārmaiņu – strukturālu, personāla, kā arī iespējami daudz informēts pat notikumiem, kas ir pozitīvas ziņas. Palielinājies ziņu skaits par Tieslietu padomi.
UZRAKSTĪTI PAZIŅOJUMI, PRESES RELĪZES
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | |
Par notikumiem, tai skaitā | 189 | 130 | 124 | 103 |
|
117 | 81 | 87 | 69 |
|
1 | 1 | 10 | 12 |
|
71 | 48 | 27 | 22 |
Par tiesu lietām, tai skaitā
|
193 125 68 |
182 101 81 |
148 | 135 |
Kopā | 382 | 312 | 272 | 238 |
Atbildēts uz 568 mediju jautājumiem un žurnālistiem nosūtīti 52 anonimizēti nolēmumi. Mediju interese par konkrētām tiesu lietām samazinājusies, bet jautājumi par Augstākās tiesas, Tieslietu padomes un tiesu sistēmas darbu kopumā, kā arī vaicājumi pēc amatpersonu viedokļiem ir tikpat aktuāli. Visvairāk mediju jautājumu uzdots saistībā ar tiesnešu disciplinārlietām. Citas medijus vairāk interesējošās tēmas – saistībā ar Tieslietu padomes darbu, Krimināllietu tiesu palātas likvidāciju, tiesas statistika.
Pirmo reizi noorganizēta Mediju diena par tieslietām rakstošajiem žurnālistiem. Piedalījās 14 žurnālisti no centrālajiem un reģionālajiem medijiem.
Augstākās tiesas mājaslapa. Kopā gada laikā mājaslapa aplūkota 315 514 reizes, unikālie apmeklētāji vidēji mēnesī – 12 180 (2013.gadā attiecīgi – 432 381 un 24 716). Visskatītākā mājaslapā ir Judikatūras sadaļa, tiesas sēžu kalendārs, Augstākās tiesas kontaktinformācija un darbības apraksts, kā arī Tieslietu padomes ziņas. 95% mājaslapas skatījumu ir no Latvijas, taču apmeklēta tā arī Norvēģijā, Lielbritānijā, ASV, Vācijā, Lietuvā, Beļģijā, Krievijā, Nīderlandē un Francijā.
Drukātie materiāli. Sagatavoti un izdoti divi „Augstākās tiesas biļetena” numuri, katrs 300 eksemplāru tirāžā. Biļetenā publicēts arī publiskais pārskats par Augstākās tiesas darbu 2013.gadā. Sadarbībā ar Tiesu namu aģentūru izdots Augstākās tiesas Senāta 2013.gada nolēmumu krājums. Sagatavots un izdots buklets par Tieslietu padomi un grāmata „Augstākās tiesas Krimināllietu tiesu palāta 1995–2014”.
Konferences. Pēc Administratīvo lietu departamenta iniciatīvas administratīvo tiesu darbības desmitgadi atzīmēt ar publisku konferenci par visai tiesu sistēmai aktuālu tēmu Augstākā tiesa sadarbībā ar LU Juridisko fakultāti un žurnālu „Jurista Vārds” rīkoja konferenci „Tiesas juridiskās kultūras telpā”.
Savukārt Latvijas tiesnešu konference, kas bija veltīta Tieslietu padomes pirmā četru gadu darbības posma izvērtējumam, organizēta starptautiska, tajā piedalījās Polijas, Lietuvas un Gruzijas Tieslietu padomju pārstāvji.
Sadarbība ar izglītības iestādēm. Turpinot tradīciju, organizētas Pirmkursnieku dienas augstskolu juridisko fakultāšu studentiem, piedalījās 502 studenti no 9 augstskolām un koledžām. Tāpat turpinātas Tiesnešu stundas skolēnu grupām. Augstākā tiesa piedalījās arī Ēnu dienā un Karjeras dienā, kad skolēni, kam ir interese par tieslietām, tuvāk iepazina tiesnešu un darbinieku darbu Augstākajā tiesā.
Augstākā tiesa atbalsta studentu organizētās tiesu izspēles, 2014.gadā Augstākās tiesas zālē notika visu trīs (krimināltiesībās, civiltiesībās un administratīvajās tiesībās) izspēļu fināls, tiesnešu lomās bija arī Augstākās tiesas tiesneši un tiesnešu palīgi.
Starptautiskā sadarbība. Augstāko tiesu apmeklēja 11 ārvalstu delegācijas. Nozīmīgākās vizītes: Polijas, Lietuvas, Gruzijas Augstāko tiesu tiesneši – Tieslietu padomju locekļi, Lietuvas Augstākās Administratīvās Apelācijas tiesas delegācija, Lielbritānijas profesors Rihards Višs, Eiropas valstu tiesnešu delegācija, Moldovas tiesnešu un tiesībzinātnieku grupa, Jaunkaledonijas Apelācijas tiesas prezidents.
Augstākās tiesas vēsture. Novadītas 48 ekskursijas Augstākās tiesas muzejā – studentiem, skolēniem, ārvalstu viesiem, Rīgas apgabaltiesas tiesnešiem un darbiniekiem, Ģenerālprokuratūras prokuroriem, tiesnešu amata kandidātiem, žurnālistiem, pašu tiesnešiem un individuāliem interesentiem. Muzeja materiāli izmantoti Kara muzeja izdotās grāmatas „Ar parakstu par Latviju” (par Latvijas Centrālā padomes memoranda parakstītājiem) sagatavošanā.
KANCELEJA
Kancelejas darbu vadīja un organizēja Kancelejas vadītājs, sekretariātu darbu – 3 sekretariātu vadītāji. Kancelejas darbu nodrošināja 9 tiesas sekretāri, 8 tiesas sēžu sekretāri, 3 tulki un 1 tehniskais sekretārs.
Kanceleja kopumā iereģistrēja 4935 jaunās lietas, veica 3601 neizskatīto lietu pārreģistrāciju. Noformētas un nosūtītas 4593 lietas. Tiesas sēžu sekretāri veica tiesas sēžu protokolēšanu, izmantojot jauno protokolu marķēšanas sistēmu (TIX), kompetences ietvaros sagatavotas un nosūtītas atbildes uz pieprasījumiem un iesniegumiem, pieņemti apmeklētāji, kā arī sagatavoti un izsniegti nolēmumi studentiem, pētniekiem un zvērinātiem advokātiem.
SECINĀJUMI
Augstākās tiesas Administrācija stratēģijā 2014.–2016. gadam noteiktos uzdevumus kopumā pildījusi sekmīgi. Būtiskākie sasniegumi 2014.gadā:
-
pozitīvs Valsts kontroles atzinums par 2013.gadu – finanšu vadības sistēma nodrošina skaidru un patiesu informāciju par Augstākās tiesas finansiālo stāvokli, iekšējā kontroles sistēma nodrošina valsts budžeta līdzekļu izlietošanas efektīvu kontroli;
-
nomainīta datortehnika tiesnešiem un palīgiem, budžeta bāzes izdevumos iekļautie finanšu līdzekļi dos iespēju arī turpmāk modernizēt datortehniku un uzlabot darba vidi;
-
Augstākās tiesas tiesnešiem atbalstu sniedz izglītoti, profesionāli un motivēti darbinieki; ir izdevies piesaistīt augsti kvalificētus speciālistus no Eiropas Savienības Tiesas, veiksmīgi notiek departamentu zinātniski analītisko padomnieku atlase;
-
lietvedības sistēma nodrošina ātru un kvalitatīvu dokumentu apstrādi, palielinās elektronisko dokumentu īpatsvars, kas dos iespēju samazināt pasta izdevumus;
-
regulāra un kvalitatīva komunikācija, izmantojot gan sadarbību ar medijiem, gan publiskos pasākumus, gan tiešo komunikāciju – mājaslapu un Biļetenu – nodrošina izpratnes par tiesu varu veicināšanu sabiedrībā;
-
nozīmīga vēstures materiāla sagatavošana – grāmata „Augstākās tiesas Krimināllietu tiesu palāta 1995– 2014”.
-
Augstākās tiesas Administrācija 2014.gadā nodrošināja 15 Tieslietu padomes sēžu (no tām 6 rakstveida procesā) norisi, piedalījās Tieslietu padomei nepieciešamo dokumentu projektu izstrādē, organizēja Tiesnešu konferenci, kā arī aktīvi darbojās Eiropas Tieslietu padomju asociācijā.
AUGSTĀKĀS TIESAS ADMINISTRĀCIJAS PRIORITĀTES 2015.GADĀ
-
efektīva finanšu vadība, papildu līdzekļu piesaiste, konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšana Augstākās tiesas darbiniekiem;
-
Tieslietu padomes atbalsta personāla kapacitātes stiprināšana;
-
darba apstākļu uzlabošana tiesnešiem un darbiniekiem, telpu optimizācija;
-
personāla motivācija, tālākizglītība, kasācijas instances atbalsta personāla paplašināšana, personāla mainības samazināšana;
-
zinātniski analītisko padomnieku dienesta attīstība sadarbībā ar departamentu priekšsēdētājiem;
-
elektronisko dokumentu aprites pilnveidošana un attīstība, nosūtāmo dokumentu kvalitātes uzlabošana;
-
sabiedrības informēšana un izglītošana – departamentu nolēmumu krājums, jaunas informatīvās brošūras par Augstāko tiesu, Biļeteni u.c.;
-
modernizētas un tehniski pārstrādātas Augstākās tiesas iekšlapas ieviešana;
-
Augusta Lēbera 150.dzimšanas dienai veltīta starptautiska konference, ko organizēsim sadarbībā ar Latvijas Universitāti un „Jurista Vārdu”.