• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Autortiesības un dizainparaugi

Civillietu departamenta tiesnese Zane PĒTERSONE piedalījās Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja rīkotajā seminārā tiesnešiem un prokuroriem par autortiesībām un dizainparaugiem
​(Alikante, 2017.gada 18.–22.septembris)

Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPOI) līdz šim tiesnešiem rīkoja seminārus lielākoties par preču zīmēm. Šī bija pirmā reize, kad tiesnešiem rīkotas mācības par autortiesībām, un arī dizainparaugu tiesību jautājumi apskatīti ļoti reti. Līdz ar to šis seminārs bija ļoti nozīmīgs.

Seminārā piedalījās tiesneši un atsevišķi prokurori no Amerikas Savienotajām Valstīm, Austrijas, Beļģijas, Bosnijas un Hercegovinas, Bulgārijas, Čehijas, Dānijas, Francijas, Grieķijas, Horvātijas, Igaunijas, Itālijas, Latvijas, Lietuvas, Luksemburgas, Norvēģijas, Polijas, Portugāles, Rumānijas, Slovākijas, Slovēnijas, Somijas, Spānijas, Turcijas, Ungārijas, Vācijas un Zviedrijas.

Semināra pirmā diena sākās ar lekcijām par autortiesību problēmjautājumiem. Prezentēts Spānijas autoru mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācijas viedoklis un runāts par cīņu pret nelegālu mūzikas piedāvāšanu internetā.

Pēc tam darbs notika diskusiju formā, dalībvalstu pārstāvjiem debatējot un daloties pieredzē vairākās grupās. Pirms semināra bija jāsagatavo mājas darbs, kurā bija rakstveidā jāsniedz atbildes uz 45 izvērstiem jautājumiem par autortiesībām un uz 51 jautājumu par dizainparaugiem.

Autortiesību diskusija aptvēra tādus jautājumus kā darba aizsardzības ar autortiesībām kritēriji; oriģinalitātes līmenis atvasinātos un saliktos darbos; autortiesību un citu intelektuālā īpašuma tiesību kombinēšanas iespējas konkrēta darba aizsardzībā; mantiskās un nemantiskās tiesības; mūsdienās aktuālā tendence dīdžejiem kombinēt dažādu citu autoru darbu fragmentus, radot savus darbus, utt.

Interesantas diskusijas raisījās par to, vai dažādiem darbiem var atšķirties aizsardzības standarti. Runāts arī par to, kas saprotams ar plaģiātu un kādos gadījumos tas veido autortiesību pārkāpumu. Nozīmīga semināra daļa bija veltīta autortiesību izņēmumiem un ierobežojumiem, piemēram, parodijām.

Viena no būtiskākajām tēmām bija par darba garumu, lai tas atbilstu oriģinalitātes kritērijam (pietiekamam radošā ieguldījuma līmenim) un varētu baudīt autortiesību aizsardzību. Konkrēti – tika spriests par to, vai džingls, kas sastāv no četru nošu secības „Do, sol, la, mi”, var tikt aizsargāts ar autortiesībām, un par to semināra dalībnieku domas dalījās. 

Jautājumi par dizainparaugiem attiecās uz 10 dažādiem kāzusiem, un semināra laikā tie grupās tika risināti. Būtiska jautājumu daļa aptvēra vizuālās disklamācijas, to izpausmes un veidus (pārtraukta līnija, attēla apēnojums citas krāsas tonī, kontūru apvilkšana, aizmiglots attēls, krāsa). Runāts par dizainparaugu vizuālajiem attēlojumiem – skatiem: skati no dažādiem skatpunktiem; skati, kuros attēlota dizainparauga daļa palielinājumā; dažādu stāvokļu skati; skati, kuros dizainparaugs attēlots izjauktā veidā, u.c. Interesantas diskusijas raisījās par tādu dizainparaugu veidu kā momentuzņēmumu virkne jeb dizainparaugs kustībā (sequence of snapshots – animated designs). Tā ir īsa skatu virkne, kas attēlo vienu dizainparaugu kustībā dažādos brīžos un skaidri saprotamā secībā. Piemēram, lai attēlotu animētu ikonu (dizainparaugu kustībā). Momentuzņēmumiem virknē ir jābūt vizuāli saistītiem (tiem ir jābūt kopīgām īpašībām) un numurētiem tādā secībā, kas sniedz skaidru priekšstatu par dizainparauga kustību jeb attīstību.

Atsevišķi uzdevumi skāra tādas tēmas kā neitrālu fonu, kontrastu, ēnas un atspīdumu.

Katras dalībvalsts pārstāvjiem bija jāizskaidro situācija savā valstī un jāmeklē labākie risinājumi.