Augsti godājamais Valsts prezidenta kungs!
Cienījamā tiesnešu saime!
Latvijas simtgadei veltītajā konferencē būtu svarīgi runāt gan par mūsu vēsturi, gan par pārbaudījumiem un izaicinājumiem.
Gatavojot savu runu, jau zināju, ka četri ļoti izcili oratori runās pirms manis un man būs atstājuši to, ko mēs dēvējam par vēsturi un arī dažus vārdus par izaicinājumiem.
Pēc Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanas tiesu sistēmas izaugsme ir gājusi dažādus ceļus un līkločus. Varbūt pat metusi kūleņus, taču ir gājusi pareizā virzienā!
Latvijas Republikas 1992.gada 15.decembra likums „Par tiesu varu” bija tas pamats trīs līmeņu tiesu sistēmai un jaukto instanču sistēmai, kas darbojās līdz 2016.gada 31.decembrim. Bija nepieciešami trīs gadi apgabaltiesu izveidošanai, tika īstenoti dažādi risinājumi saistībā ar tiesu apgabalu robežām. 1997.gada februārī Jēkabpils rajona tiesa tika pārcelta no Latgales tiesu apgabala uz Zemgales tiesu apgabalu. Tāpat 1997.gadā Ventspils, Liepājas, Jelgavas, Rēzeknes un Daugavpils rajona tiesas tika apvienotas ar šo pilsētu tiesām. No 39 tiesām mēs nonācām līdz 34. Tā bija pirmā teritoriālā reforma.
Tiesu sistēma ir gājusi garu ceļu savā attīstībā. Ceļš ir bijis pilns dažādiem pārbaudījumiem. Šodien, kad mēs atzīmējam Latvijas valsts simtgadi, atskatoties uz paveikto, varam būt lepni par tiesu sistēmas izaugsmi un attīstību.
Tiesu sistēmas neatņemama sastāvdaļa ir Satversmes tiesa, kuru vēsturiski sākotnēji likumdevējs vēlējās iekļaut kā atsevišķu sastāvdaļu Augstākajā tiesā. Taču Latvija, manuprāt, ir izvēlējusies pareizo ceļu, veidojot neatkarīgu Satversmes tiesu. Par to esam pārliecinājušies kopš 1996.gada, kad šī tiesa sāka strādāt. Tiesu sistēma ir veidojusies ar vienu speciālo tiesu – tā ir administratīvā tiesa. Ja sākotnēji – tās izveidošanas brīdī 2004.gadā – tā bija centralizēta, tad vēlāk – 2008.gadā, pēc pirmajiem tās darbības gadiem, bija skaidrs, ka tā ir jāveido tuvāk cilvēkam – tiesu apgabalos tika izveidoti tiesu nami, samazinot tiesu noslogotību un atvieglojot sabiedrības pieeju šīm tiesām.
2018.gada martā noslēdzās līdz šim vērienīgākā tiesu teritoriālā reforma. Saku lielu paldies gan esošajiem, gan bijušajiem rajonu tiesu priekšsēdētājiem par to, ka uzņēmāties paveikt šo darbu. Šis darbs ir sabiedrības labā – iedzīvotāju un valsts labā! Liels paldies Latgales apgabaltiesas priekšsēdētājam Andrim Strautam, kurš pirmais gāja šo ceļu. Un pirmais to arī paveica.
Šodien esam jau dzirdējuši par Eiropas Komisijas apkopojumu Justice Scoreboard, par tiesu varas vietu sabiedrības vērtējumā, salīdzinot ar likumdevēja varu un izpildvaru. Tāpēc pie tā vairs neatgriezīšos. Svarīgāk būtu minēt nākotnes izaicinājumus.
Pirmais un galvenais ir e-lietas ieviešana tiesās, prokuratūrā, probācijā un ieslodzījuma vietās. E-lietas ieviešanu esam paredzējuši pabeigt 2021.gadā. Tas būs milzīgs un kardināls reformas solis. Tam pamatā ir Eiropas Sociālā fonda finansējums. Galvenais tās īstenotājs būs Tiesu administrācija. Gribu pateikt lielu paldies Tiesu administrācijai par milzīgo atbalstu tiesām un ministrijai šo gadu gaitā.
Otrs izaicinājums būs zemesgrāmatu nodaļu tiesnešu iekļaušanās tiesu sistēmā.
Trešais – mākslīgais intelekts. Tas pakāpeniski ienāks arī tiesu darbā, sākot no standarta un rutīnas situācijām, beidzot ar situācijām, kuras prasa kompleksu dažādu avotu analīzi.
Nākamais, tiesnešu algas, par ko Jūs šodien saņemsiet pozitīvu vēstījumu.
Tomēr viena lieta dara mani uzmanīgu. Sabiedrība paģēr no Tieslietu ministrijas kā izpildvaras institūcijas stingru uzraudzību pār tiesnešu darbu. Vai tiesiskā un demokrātiskā valstī tas ir normāli?
Varbūt mums jādara tas, ko Lietuva paveica jau 2010. gadā, atdodot pašpārvaldi pilnībā tiesnešu pārziņā. Četru gadu laikā pret tiesnešiem esmu ierosinājis 30 no 54 disciplinārām lietām kopumā. Septiņas – Augstākās tiesas priekšsēdētājs, pārējās 17 ierosinājuši tiesu priekšsēdētāji. Manuprāt, tas nav normāli, ka izpildvara turpinātu veikt aktīvas darbības šajā jomā. Tiesnešiem arī pašiem ir jāsāk darīt to, ko Tieslietu padome jau ir sākusi darīt. Jautājumā par maksātnespēju. Pierādīt, ka tiesu vara ir neatkarīga un spēj tikt galā ar problēmām un iespējamiem pārkāpumiem. Ministram kā izpildvaras pārstāvim nebūtu jāiejaucas šādos procesos.
Ļoti gaidu šo dienu. Lai mums izdodas!