Pagaidu aizsardzība vides tiesību lietās
Senāta Administratīvo lietu departamenta senatore Rudīte VĪDUŠA piedalījās Eiropas Administratīvo tiesnešu asociācijas vides tiesību darba grupas seminārā par pagaidu aizsardzību vides tiesību lietās
(Bukareste, 2012. gada maijā)
Semināra ietvaros bija sagatavots vispārējs apskats par Eiropas Savienības tiesisko regulējumu, kurā, atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas interpretācijai, ir ietverta prasība pēc pagaidu aizsardzības lietās, kas saistības gan ar Eiropas Savienības tiesību piemērošanu vispār, gan ar Eiropas Savienības tiesību piemērošanu ietekmes uz vidi novērtējuma lietās un lietās par piesārņojošu darbību atļaujām. Šo jautājumu izklāstīja gan pārstāvis no Eiropas Komisijas Vides ģenerāldirektorāta, gan Vācijas pārstāvis.
Vācijas, Zviedrijas un Francijas tiesneši iepazīstināja ar savas valsts tiesu sistēmu, jo īpaši attiecībā uz jurisdikciju vides lietās, un pēc tam semināra dalībnieki risināja šo tiesnešu sagatavotos uzdevumus par pagaidu aizsardzības līdzekļa piemērošanu. Uzdevumi risināti gan darba grupās, gan pēc tam kopīgi diskutēti, tādējādi iepazīstot visu klātesošo dalībvalstu (Vācija, Zviedrija, Francija, Itālija, Rumānija, Grieķija, Latvija) tiesisko regulējumu un praksi.
Būtiskie jautājumi, kurā gūts salīdzinošs ieskats:
1) locus standi noteikumi vides lietās,
2) procesa dalībnieki vides lietās,
3) pagaidu aizsardzības lūguma pieļaujamības noteikumi, tostarp attiecībā uz iesniegšanas termiņu,
4) pagaidu aizsardzības piemērošanas pamats (Šis ir būtiskākais jautājums, kurā arī Latvijas administratīvo tiesu prakse nav pilnīgi viennozīmīga attiecībā uz to, kāds svars piešķirams katram no abiem likumā paredzētajiem kritērijiem – pārsūdzētā administratīvā akta pirmšķietamam prettiesiskumam un iesaistīto pušu interešu aizsardzības nepieciešamībai tiesas procesa laikā. Jāatzīmē, ka dažādās valstīs ir dažāda pieeja – lielākoties lielāka nozīme tiek piešķirta pārsūdzētā administratīvā akta pirmšķietamam prettiesiskuma vērtējumam, taču Francijā lielāka nozīme noteikti tiek piešķirta vērtējumam, vai pagaidu aizsardzība tiešām nepieciešama, ņemot vērā iespējamo kaitējumu iesaistītajām interesēm.);
5) tiesas pienākums un tiesības atsevišķus pagaidu aizsardzības izlemšanā nepieciešamus faktus noskaidrot ex officio;
6) atsevišķu argumentu veidu pieļaujamība pagaidu aizsardzības lūgumā un vides lietā vispār;
7) nosacījumu pieļaujamība lēmumā par pagaidu aizsardzību;
8) pagaidu aizsardzības lūguma iesniedzēju atbildība par iespējamiem zaudējumiem, kas operatoram (piemēram, būvatļaujas saņēmējam) nodarīti ar pagaidu aizsardzības piemērošanu;
9) tiesas tiesības un pienākums interpretēt un precizēt pieteikuma priekšmetu.
Pagaidu aizsardzības līdzekļu piemērošanas institūts Latvijā ir salīdzinoši jauns, taču praktiski ārkārtīgi nozīmīgs, arī vides lietās. Gan šobrīd Senāta izspriešanā atrodas, gan pastāvīgi arī nākotnē ir sagaidāmas lietas, kurās jāpiemēro pagaidu aizsardzības līdzekļi būvatļauju, ietekmes uz vidi novērtējuma vai tamlīdzīgās pārsūdzībās.