• 75%
  • 100%
  • 125%
  • 155%

Gruzija: Augstās Tieslietu padomes sasniegumi un izaicinājumi

Godājamo Augstākās tiesas priekšsēdētāj, tiesneši, dāmas un kungi, godājamie viesi.

Gruzijas un Latvijas vērtības ir līdzīgas un mūsu valstis ir ļoti tuvi draugi. Esmu pagodināts uzstāties ar uzrunu šajā svarīgajā notikumā. Tieslietu padome ir tiesnešu pārvaldes un tiesnešu neatkarības stūrakmens. Sniegšu īsu pārskatu par Gruzijas Augstās Tieslietu padomes attīstības vēsturi un uzsvēršu izaicinājumus, ar kuriem tā sastopas.

Augstā Tieslietu padome ir neatkarīga institūcija, kas tika izveidota tiesu varas sistēmas koordinēšanai un tiesu varas efektivitātes un neatkarības veicināšanai.

Tieslietu padome tika izveidota 1997.gadā, kad Gruzijas parlaments pieņēma Likumu par vispārējās jurisdikcijas tiesām. Likums paredzēja nozīmīgu jauninājumu, ar to tika izveidota padomdevēja iestāde Gruzijas prezidentam  – Augstā Tieslietu padome. Augstajai Tieslietu padomei tika uzticēti tādi uzdevumi kā tiesnešu iecelšana un atbrīvošana no amata, tiesnešu kvalifikācijas eksāmenu organizēšana, tiesu sistēmas reformu priekšlikumu izstrāde un citu likumā paredzēto uzdevumu pildīšana.

Padomes sastāvā bija 12 locekļi, tai skaitā trīs tiesneši, četri Gruzijas parlamenta ievēlēti locekļi, no kuriem ne vairāk kā trīs locekļi varēja būs deputāti, četri Gruzijas prezidenta iecelti locekļi un viens Gruzijas Augstākās tiesas iecelts loceklis. Tādējādi ievēlēto tiesnešu pārstāvju skaits nevarēja veidot vairākumu padomē.

Visā Tieslietu padomes attīstības vēsturē galvenais jautājums bija izveidot pareizu līdzsvaru starp padomes locekļiem, jo tas bija un joprojām ir varas dalīšanas jautājums un tas ir cieši saistīts ar tiesu varas neatkarību. Eiropas Padomes 2007.gada viedoklī Nr.10 ietverts ieteikums: ja ir jaukts sastāvs (tiesneši un ne-tiesneši), Eiropas Tiesnešu konsultatīvā padome uzskata, ka jebkādas manipulēšanas vai spiediena novēršanai ievērojamam padomes locekļu vairākumam ir jābūt tiesnešiem, un tiem ir jābūt tiesnešu ievēlētiem. 2005.gadā pieņemtie likuma grozījumi noteica, ka Augstās Tieslietu padomes sastāvā ir 18 locekļi, no kuriem 8 locekļus pēc Augstākās tiesas priekšsēdētāja priekšlikuma ievēl Tiesnešu konference no Gruzijas vispārējās jurisdikcijas tiesu tiesnešu vidus. 2006.gadā padomes locekļu–tiesnešu skaits tika palielināts līdz 9.

Šobrīd Tieslietu padomes sastāvā ir 15 locekļi. Padomi vada Gruzijas Augstākās tiesas priekšsēdētājs, nevis Valsts prezidents. Vispārējās jurisdikcijas tiesas padomē pārstāv Augstākās tiesas priekšsēdētājs un astoņi Gruzijas Tiesnešu konferences ievēlēti locekļi, tai skaitā Augstās Tieslietu padomes sekretārs (tas nozīmē, ka Padomes sastāvā vairāk par pusi ir tiesneši). Parlamenta kvota ir pieci locekļi, no kuriem Juridiskās komisijas priekšsēdētājs ir Padomes loceklis pēc ieņemamā amata. Gruzijas prezidentu padomē pārstāv viens viņa ieceltais loceklis. Pašreizējie tiesību akti nodrošina līdzsvara saglabāšanu starp varas iestādēm, un tiesu varas pārstāvji ir vairākumā. Tādējādi tiesību akti atbilst Eiropas Padomes viedoklī ietvertajiem standartiem.

Augstās Tieslietu padomes galvenās funkcijas ir pirmās instances tiesu un apelācijas tiesu tiesnešu atlase un iecelšana, tiesnešu kvalifikācijas eksāmenu organizēšana, disciplinārlietu izskatīšana, tiesību aktu projektu sagatavošana un analītiskais darbs, kvalitātes vadība un attiecības ar sabiedrību. Padome pieņem lēmumus tādos svarīgajos jautājumos kā tiesu darbības teritorija un tiesnešu skaits, tiesu kolēģiju sastāvs, apelācijas tiesu palātu skaits un sastāvs, izmeklēšanas kolēģijas sastāvs utt.

Augstā Tieslietu padome nodrošina tiesu varas neatkarību. Tai ir svarīga loma tiesnešu disciplinārlietu izskatīšanā. Šīs funkcijas nodošana Augstajai Tieslietu padomei un padomes locekļu–tiesnešu skaita palielinājums ļāva nodrošināt objektīvākas izskatīšanas garantijas. Gruzijas Augstā Tieslietu padome ir institūcija, kura ierosina disciplinārlietas pret tiesnešiem.

Kā redzams, ir ne vien mainījies Augstās Tieslietu padomes veidošanas princips, bet arī pakāpeniski paplašinājušās tās pilnvaras – Padomei tika piešķirtas pilnvaras lemt par jautājumiem, kuri iepriekš bijuši Valsts prezidenta kompetencē.

Taču ar pilnvaru pieaugumu palielinās arī atbildība. Gruzijas Augstā Tieslietu padome sastopas ar izaicinājumiem, kurus izvirza pēdējās izmaiņas tiesību aktos un politikā. Būtiskākais no tiem ir gan tiesu varas kopumā, gan katra tiesneša neatkarība. Lielas tiesu darba noslodzes dēļ ir jāpalielina tiesnešu skaits, tādēļ Padomei ir jāieceļ tiesneši, iecelšanas process ir diezgan sarežģīts un ir nepieciešams divu trešdaļu Padomes locekļu apstiprinājums, un tikai dažreiz iecelšanas process ir veiksmīgs.

Augstās Tieslietu padomes veidošanas principa izmaiņas un pilnvaru paplašinājums norāda, kā pakāpeniski ir palielinājusies padomes neatkarība. Tiesu varas un tiesnešu neatkarības jautājumi ne vienmēr tiek ietverti pieņemtajos tiesību aktos. Ieviešot pozitīvas izmaiņas šajā jomā, tās ir jāstiprina un jāsaglabā.

Tieslietu padomes pilnvarām nevajadzētu būt pārāk plašām. Piemēram, 2013.gadā Gruzijas Konstitūcijā tika noteikta tiesnešu iecelšana uz mūžu. Izdarot grozījumus attiecīgajos tiesību aktos, kļuva skaidrs, ka pirms tiesneša iecelšanas amatā uz mūžu viņš būtu jāapstiprina amatā uz 3 gadu pārbaudes termiņu un šajā laikā Tieslietu padome uzraudzītu tiesnešu darbību. Tieslietu padomei dotās pilnvaras kontrolēt tiesnešu uzvedību pārbaudes laikā savukārt raisa bažas par uzraugāmo tiesnešu neatkarību un objektivitāti.

Mūsu valstu tiesnešu pārvaldes institūcijas ir uzņēmušās šo ļoti svarīgo uzdevumu – risināt jautājumus, kas ir saistīti ar tiesnešu un tiesu darba organizāciju, un virzībai uz priekšu un mērķu sasniegšanai ir vajadzīga drosme un smags darbs.

Pateicos par iespēju sniegt pārskatu par Gruzijas Augstās Tieslietu padomes attīstības dinamiku. Ceru, ka sadarbība starp mūsu valstu tiesnešu pārvaldes institūcijām vienmēr būs tikpat cieša. Novēlu visiem – ne tikai Tieslietu padomei un tiesnešiem, bet arī visiem Latvijas iedzīvotajiem – panākumus un labklājību.